Kayseri’de görev yapan rehber öğretmenlerin tütüne ve yasağına bakışları
Citation
Balcı, E., Apaydın, M., Yılmazel, G., Öksüzkaya, A. (2012). Kayseri’de görev yapan rehber öğretmenlerin tütüne ve yasağına bakışları. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 21(3), 86-93.Abstract
Amaç:Tütün kullanımının azaltılmasına yönelik çalışmaların başında; eğitim döneminde olan okul çağı çocuklarının sigaraya başlamalarının engellenmesi gelmektedir. Bu araştırma ile Kayseri’de ilköğretim kurumlarında görev yapan rehber öğretmenlerin, tütün ve tütün ürünleri hakkındaki tutum ve davranışlarının, tütün yasası ve kapalı mekanlarda sigara içme yasağına ilişkin bakış açılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler Araştırma, 2011 Mart ayında Kayseri İl Merkezi'ndeki ilköğretim okullarında görev yapan rehber öğretmenlerden gönüllü olan 136 kişiye anket uygulanarak yapılmıştır. Anket formu rehber öğretmenlerin sosyodemografik özelliklerini, sigara içme davranışlarını, tütün ve tütün ürünlerinin kullanımı ile tütün yasasına yönelik düşüncelerini sorgulayan 16 sorudan oluşmaktadır. Bulgular:Katılımcıların %50,7’si erkek, %49,3’ü kadın olup %61,0’ı 30 yaş ve üzerindedir. Rehber öğretmenlerin %48,5’i hiç sigara içmediğini ve yaşadıkları ortamda da sigara içilmediğini belirtmiştir. Grubun %94,9’u tütün ve ürünlerinin çeşitli kanserlere neden olduğunu bilmektedir. Çocukların sigara içmesinde etkili faktörler olarak öğretmenler, aileler ve televizyon gösterilmiştir. Öğretmenlerin %90,4’ü çocukların, %69,9’u gençlerin sigara içtiğini görmeleri durumunda “şiddetle karşı çıkacağını” belirtmiştir. Araştırma grubunun %35,3’ü, sigara içmeyen kişilerin çevresel sigara dumanından sigara içenlere göre daha fazla zarar gördüğünü açıklamıştır. Öğretmenlerin %19,1’i nargilenin, %9,6’sı piponun, %7,4’ü puronun, %5,9’u sarma tütünün “sigaradan daha az zararlı” olduğunu; %83,1’i tütün kontrolü yasasından hoşnut olduğunu; %68,4’ü bu yasayı etkili ve caydırıcı bulduğunu düşünmektedir.Sonuçlar Bu çalışmada, rehber öğretmenlerin sigara içme oranlarının yüksek olduğu, tütün ve tütün ürünlerinin aktif- pasif içiminden kaynaklanan zararları konusunda bilgi eksikliklerinin bulunduğu belirlendi. Tütün kullanım sıklığının azaltılması ve kapalı mekanlarda sigara içme yasağına ilişkin öğretmenlerin %100 desteğinin sağlanması konusunda daha kapsamlı eğitim çalışmalarına gereksinim vardır. Objective In order to reduce tobacco use, prevention of smoking among school age children should be one of the first steps of tobacco control measures. The aim of this study is to determine the attitudes and behaviors of counseling teachers working in state primary schools of Kayseri, about tobacco, tobacco products and tobacco law and to evaluate their perspectives on the ban of smoking indoors. Material and methods The study was conducted among 136 counseling teachers working in primary schools in the central city of Kayseri Province, who participated voluntarily in the survey in March 2011 by the use of a questionnaire. The survey form consisted of a 16 item questionaire, inquiring about the teachers’ socio- demographic characteristics, smoking behaviors, use of tobacco and tobacco products and opinions on the tobacco control law. Results The participants were 50,7% males and 49,3% females and 61,0% were over 30 years of age. Of the teachers, 48,5% declared they had never smoked and also no-smoking in their environment. 94,9 % of the survey group were aware that tobacco and tobacco products were carcinogenic. The teachers, parents and TV programmes were evaluated as important factors in the smoking of children. 90,4% of the teachers expressed that they would readily oppose the children's smoking if they witnessed them smoking, while 69,9% stated they would object to young people's smoking. The study group stated by 35,3% that environmental smoke was more harmful to non- smokers than smokers. Of the teachers, 19,1% thought water pipe was "less harmful than cigarettes". This percentage was 9,6% for pipes, 7,4% for cigars.
Source
STED/Sürekli Tıp Eğitimi DergisiVolume
21Issue
3Collections
- Makale Koleksiyonu [108]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1602]