Hastalarda hekim algısına yönelik bir ölçek geliştirme çalışması: hekim ilişkili sağlık hizmeti algılama
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2016Author
Heybet, MeryemTekin, Oğuz
Kahveci, Rabia
Heybet, Eyup Ruşen
Yarloğlueş, Gülsüm
Şencan, İrfan
Kasım, İsmail
Özkara, Adem
Metadata
Show full item recordCitation
Heybet, M., Tekin, O., Kahveci, R., Heybet, E. R., Yarloğlueş, G., Şencan, İ., Kasım, İ., Özkara, A. (2016). Hastalarda hekim algısına yönelik bir ölçek geliştirme çalışması: hekim ilişkili sağlık hizmeti algılama. Konuralp Tıp Dergisi, 8(2), 104-113.Abstract
Amaç: Hastalarda hekim ilişkili sağlık hizmet sunumunun nasıl algılandığını ölçebilecek güvenilirlik ve geçerliliği yapılmış bir anket formu (ölçek) elde etmeyi amaçladık. Yöntem: Tasarladığımız anket formu, içerik ve kapsam geçerliliği yönünden (Soruların faktörle uyumu,faktörlerin uygunluğu ve yeterliliği), konu ile ilgili 3 uzman doktor tarafından değerlendirildi. Değerlendirme sonucunda 8 faktör altında 77 tutum cümlesinden oluşan bir anket (pilot test) hazırlandı. Bu cümlelere verilecek cevaplar için 5'li Likert tipi ölçek ile ölçüm planladık. Rastgele seçtiğimiz çalışmaya katılmayı kabul eden 18 yaş üzeri 93 hastaya anketimizi değerlendirmede; Güvenilirlik (Reliability), Faktör analizi (Quartimax yöntemi) ve toplam varyans analizi (Total Variance Explained) kullandık. Bulgular: Anketin genel Cronbach's Alfa değerinin 0.891 (Düzeltilmiş 0.894) olduğunu tespit ettik. Faktör analizi (Quartimax yöntemi) sonucunda 34 tutum cümlesini 6 faktör altında topladık. Faktörlerin son şekline: Hekimler hakkında bilgi, Hastane kurallarına uyma, Güven, Saygınlık, İletişim, Hekime karşı şiddete ilişkin düşünceler olarak adlandırdık. Yaptığımız Total Variance Explained Analizi sonucunda, ölçeğin hastalardaki sağlık hizmeti algısını %58.8 oranında ölçebilir olduğunu gördük. Sonuç: Toplumda giderek önemi artan bir sorunu analiz etmeye yönelik geliştirmeyi amaçladığımız anketimiz, geçerlilik ve güvenilirlik analizi yapılmış bilimsel bir ölçek haline gelmiştir Aim: Recently increased incidence of workplace violence in health care highlights the need for investigating the causes of such changes in clinical practice settings. The focus on the changes in attitudes of patients let us wonder whether the physician perception of the patients has changed and what the current perception is. The objective was to build up a scale to measure patients' perceptions of health care. Methods: For developing a new scale we decided eight factors to be included in the scale; respect, trust, patient-doctor relation, medical practice skills, being knowledgeable about the medicine as a job, the perceptions and reflections of doctors in media, thoughts about violence against physicians and comply to rules of hospital. 77 attitude sentences were created. The draft scale with these attitude sentences were reviewed by two psychiatrists and a family physician who have experience with scale development. According to received feedbacks, the attitude sentences were further revised. Randomly selected 93 patients, who are above 18 years of age and who are willing to participate, were included in the study. We measured sentences by 5 fold Likert scale. We analyzed data by factor and reliability methods in SPSS 13.00 for Windows and evaluated for validity. Principal Component Analysis and Varimax rotation were used. Results: We obtained a scale with 6 factors and 34 attitude sentences. Cronbachalpha value was 0.891 (corrected 0.894). Factors were; respect, trust, patientdoctor relation, being knowledgeable about the medicine as a job, thoughts about violence against physicians and comply to rules of hospital. According to Principal Component Analysis, total variance explained rate 58.8%. Conclusions: There is no scale in the literature to measure patients' perception of health care, so this scientific scale makes a high contribution to the current literature
Source
Konuralp Tıp DergisiVolume
8Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [517]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1602]