Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 98
-
Eski Anadolu Türkçesi Kur'an Tercümelerinde Esmâ-i Hüsnâ'yı karşılayan söz varlığı
(Hitit Üniversitesi, 2019)Eski Anadolu Türkçesi döneminde yazılmış satır altı Kur’an tercümeleri, Türkçenin söz varlığı açısından zengin veri kaynaklarıdır. Temel amacı, Arapça bilmeyen halkın kendi dilinde Kur’an’ı okuyup anlamasını sağlamak olan ... -
Tefsir, Siyer, Tarih ve Kur'ân' ın kaynaklığı üzerine
(Hitit Üniversitesi, 2019)Studies on early Islam have become very important for Muslims because of their referential and emotional value. The reliability of this information is tried to be tested on the basis of the Qur'an. The fact that the Qur'an ... -
John Dewey'in Naturalistik din anlayışı
(Hitit Üniversitesi, 2019)Pragmatizmin önde gelen isimlerinden biri olan John Dewey, Ortak Bir İman adlı eserinde din hakkındaki görüşlerini detaylıca ifade etmiştir. Temel olarak natüralistik bir bakış açısından hareketle dini ele alan Dewey, konu ... -
William Alston'da ilâhî bilginin doğası ve zaman
(Hitit Üniversitesi, 2019)In the contemporary philosophy of religion, William P. Alston has proposed one of the most important views on the nature of divine knowledge. The basic reason for the view, which can be called as intuitive conception of ... -
Organon ve mantık
(Hitit Üniversitesi, 2008)Bu çalışma geleneksel mantığın içlem ve kaplamını inceleyerek onun modern mantığın ana karakterinden farkını göstermeyi amaçlar. Bunu gerçekleştirmek için hem Organon’u hem de ortaçağ İslâm dünyasının en önemli mantıkçılarından ... -
Çalışma tutumu ölçeği ve geçerlik-güvenirlik analizleri
(Hitit Üniversitesi, 2008)Çalışma üzerine yapılan araştırmaların çoğu çalışma ve bir başka değişken arasındaki ilişkiyi incelemeye yöneliktir. Bu araştırmada ise bireylerin/çalışanların bizzat “çalışma faaliyeti” hakkındaki tutumları ele alınmıştır. ... -
Çevirinin temel nitelikleri bağlamında Kur’an çevirisinde yöntem sorunu üzerine
(Hitit Üniversitesi, 2008)Çeviri kavramının, özellikle de dili amaç edinmiş edebî metinler bağlamında ne derece mümkün bir aktarımı ifade ettiği hususu önemli bir tartışma konusudur. Kur’an’ın; Müslüman kültürünün asli öğesi olması bir tarafa, Arap ... -
Bir İslam ilimleri klasiği olarak eş-Şehristânî’nin el-Milel ve’n-Nihal’i üzerine düşünceler
(Hitit Üniversitesi, 2008)El-Milel ve’n-Nihal, XI-XII. Yüzyıl bilginlerinden Şehristânî’nin eseridir. Gerek kendi döneminde ve gerekse ondan sonraki dönemlerde ilmî çevrelerde geniş yankılar uyandırmıştır. Bu makâlede amacımız, söz konusu eserin, ... -
Anadolu’da Nevruz kutlamaları
(Hitit Üniversitesi, 2008)Türk Dünyası’nın birlik ve beraberliğinde etkili olan Nevruz, Milli Kültür’ ün temel unsurlarından birisidir. Nevruz, Türkiye’de ve diğer Türk Toplulukları’nda bütün Türkler’ in bayramı olarak kutlanmaktadır. Bunun sonucu ... -
Şehrezurî ve adalet anlayışı
(Hitit Üniversitesi, 2008)Adalet kavramı İslam felsefesinde ahlak ve siyaset felsefesinin konusu olarak kabul edilmektedir. Şehrezurî İşrakî felsefenin en önemli yorumcularından birisidir. Şehrezurî adalet kavramını bireysel nefsin gelişiminde ve ... -
Çorum’da Nakşbendîliğin tarihi süreci ve temsilcileri
(Hitit Üniversitesi, 2008)Nakşbendîlik, özellikle XIX. asırdan sonra Osmanlı topraklarında en yaygın tarikatlardan biri konumuna gelmiştir. Osmanlı Devleti’nin genelindeki bu durum, Çorum özelinde de geçerlidir. Tekke ve Zaviyelerin kapatılışı ... -
Osmanlı bürokrasisinde Yüksek Siyaset-Ulemâ ilişkileri: Molla Lütfi örneğinde bir değerlendirme
(Hitit Üniversitesi, 2008)Osmanlı toplumunda dinsel kurumsallaşma politik öncelikler ve ihtiyaçlar temelinde gerçekleşti. İslam’da ruhban ve din adamları sınıfının olmayışı (Bu durum özellikle Sünnîlik için geçerlidir.) bu olguyu daha da pekiştirdi. ... -
Şiî İmâmiyye fıkhının teşekkül süreci ve imamet
(Hitit Üniversitesi, 2008)“Şiî İmâmiyye Fıkhının Teşekkül Süreci ve İmamet” isimli makale çalışmamız giriş ve dört ana başlıktan oluşmaktadır. İlk olarak İslam fıkhının doğuşuyla ilgili genel bir değerlendirme yapılmıştır. Ardından erken dönem Şiî ... -
Zorunlu varlığın birliği
(Hitit Üniversitesi, 2007)“Zorunlu Varlık çokluk için söylenemez ve Zorunlu Varlığın türünün kendi özünden başka bir şeye ait olması mümkün değildir. Zira bizzat O’nun türünün varlığı, ya Kendi türünün özünü gerektirir ya da Kendi özünün dışındaki ... -
Endülüs’te dil ve Nahiv çalışmaları
(Hitit Üniversitesi, 2007)Endülüs’te yapılan dil ve nahiv çalışmalarının tarihi seyrinin incelendiği bu makalede, ilim tahsili için doğuya seyahat eden Endülüslüler ile çeşitli nedenlerle Endülüs’e göç eden doğulu alimlerin dil ve nahiv ilimlerine ... -
el-Hâdî ile’l-Hak ve Usûlü’d-Dîn adlı risalesi
(Hitit Üniversitesi, 2007)el-Hâdî ile’l-Hak (298/910), Yemen’de Zeydî Devleti kuran şahıstır. Dolayısıyla Zeydî mezhebine ilişkin fikrî birikimini pratiğe aktarabilme imkanına sahip olduğundan eserleri Zeydîler açısından önemlidir. Diğer taraftan ... -
Kur’an’da geçen bazı yasakların [Haramlar] mahiyeti üzerine
(Hitit Üniversitesi, 2007)Bu makale Kur’an’da geçen bazı yasakların mahiyeti hakkında bilgiler vermeyi amaçlamaktadır. Genel olarak bakıldığında Kur’an’da haram kılma yetkisi Allah’a aittir. Bu yetki başkalarıyla paylaşılmaz. Bundan dolayı kendilerine ... -
İslâm felsefesinde mekân ve boşluk tasavvurunun kozmolojiye tatbiki
(Hitit Üniversitesi, 2007)Mekân ve boşluk, ilk bakışta fiziğin sıradan kavramları arasında görülse de esasında bunlar önemli kozmolojik sorunların açıklanmasında da kullanılırlar. Denebilir ki her mekân ve boşluk tasavvurunun, kendisine ait bir ... -
Ankara Vilayet Salnâmelerine göre Osmanlı’nın son döneminde Çorum
(Hitit Üniversitesi, 2007)Salnâme yıllık hadiseleri anlatan eserlere verilen addır. Osmanlının son döneminde her vilayete ait yılda bir adet salnâme çıkarılmaktaydı. Düzenli olarak çıkarılamayan bu salnâmelerde vilayet ve oraya bağlı olan sancak, ... -
الإسناد" بين النَّحو وعلم المعاني"
(Hitit Üniversitesi, 2019)إنَّ أساس التَّركيب النَّحوي في الجملة المفيدة، أو الكلام يعتمد على الإسناد، فالتَّركيب المفيد لا يكون مفيدًا إلا إذا ورد على صورة خاصَّة من التَّأليف، فلابدَّ أنْ يكون لكلِّ كلمة تعلُّق بالأخرى على السَّبيل الذي به يفيد ...