Öğretmen Adaylarının Çocukluk Dönemi İstismar Yaşantılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Abstract
Günümüzde önemi artan konulardan biri de şüphesiz istismar vakalarıdır. Yazılı kaynak, paneller, haber ve röportajlarda istismar yaşantısı olan bireylerin yaşadıklarına tanıklık edilmektedir. İstismar konusundaki alanyazın incelendiğinde, çocuklar, öğretmenler, aileler, sağlık görevlileri örneklemli çalışmaların yürütüldüğü göze çarpmaktadır. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının çocukluk dönemindeki istismar yaşantılarını farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada yöntem olarak, nicel araştırma desenlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 628 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Kaya (2014) tarafından uyarlanan Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPPS programı yardımıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde parametrik olmayan teknikleri kullanılmış ve anlamlılık ,05 düzeyinde kabul edilmiştir. Çalışmanın ortaya çıkardığı bulgulara göre, öğretmen adaylarının çocukluk dönemi istismar yaşantıları ile cinsiyet, sınıf, aile geliri, kardeş sayısı, doğum sırası, anne-baba eğitim düzeyi değişkenleri arasında anlamlı bir farklılığın olduğu sonucuna varılmıştır. Öğretmen adaylarının çocukluk dönemi istismar yaşantılarının bölüm, anne-baba yaşam durumu, anne-baba birlikteliği, anne-baba öz-üvey olma değişkenlerine göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bu bulgular ışığında öğretmen ve öğretmen adaylarının katılımıyla çocukluk dönemi istismar yaşantıları hakkındaki bilgi düzeylerini belirleyen çalışmalar ele alınabilir. Nowadays, abuse cases are one of the increasing issues, undoubtedly. Having been witnessed the existence of individuals who have experienced abuse in written sources, panellas, news and interviews. When the literature on childhood abuse is examined, it is seen that the works carried out with the children, the teachers, the families and the health workers. The aim of the study is to examine the experiences of childhood abuse of teacher candidates in terms of different variables. As a research method, a survey method was used from quantitative research designs. The study group of the study is composed of 628 preservice teachers. As a data collection tool, the Personal Information Form prepared by researchers, Short Form of Childhood Trauma Scale adapted by Kaya (2014) was used. The obtained data were analyzed with SPPS program. Non-parametric techniques were used in the analysis of the data. Significance for the obtained data was accepted at 05 level. According to the findings of the study, it was concluded that the preservice teachers had a meaningful difference between the childhood abuse experiences and the variables of gender, class, family income, number of siblings, birth order, parental education level. It was determined that the preservice teachers did not differ, variables of parents life status, parent-child co-existence, parent-child self-esteem in terms of childhood abuse experiences. Works are in the future can include studies that determine the level of knowledge about childhood abuse experiences with the participation of teacher and preservice teachers