Precocious Puberty and Role of Pediatric Nurse
Abstract
Precocious puberty (PP) is the physical and hormonal manifestations of early pubertal development occurring at an earlier age than the normally accepted limit. With this pre?sent article it is aimed to increase the awareness of pediatric nurses about PP. In this literatüre review, the definition of PP pathophysiology, etiology, epidemiology, clinic, diagnosis, tre?atment, nursing initiatives and definitive diagnosis. The early onset of puberty can lead to early growth of the mammals, pre?mature menstruation, growth in the penis and testes in boys, early onset of sperm production and increased libido, due to early closure of the epiphyses in children and short stature in the adult years. Emotional stress or behavioral problems cause psychosocial problems due to incompatibility of physical, hor?monal and psychological development. Pediatric nurses have important responsibilities in the early diagnosis of PP children, in the orientation to appropriate centers, in the implementation of school-family cooperation as well as of the application of nursing approaches to the necessary precautions. Puberte Prekoks (PP) ergenliğin fiziksel ve hormonel belirtilerinin, normal kabul edilen sınırlardan daha erken orta?ya çıkmasıdır. Bu yazıda, pediatri hemşirelerinin PP ile ilgili farkındalıklarının artırılması amaçlanmıştır. Bu literatür der?lemesinde, PP’nin patofizyolojisi, etiyolojisi, epidemiyolojisi, kliniği, tanısı, tedavisi, hemşirelik girişimleri ve ayırıcı yanları tanımlanmıştır. Ergenliğin erken başlaması kızlarda memelerin erken büyümesine, erken menarşa, erkeklerde penis ve testisle?rin büyümesine, erken sperm üretimine ve libido artışına, epifiz kapaklarının erken kapanması sonucu yetişkin yaşta boy kısa?lıklarına sebep olabilmektedir. Fiziksel, hormonal ve psikolojik gelişimin uyumsuzluğu nedeniyle duygusal stres ve davranışsal problemler, psikososyal sorunlara sebep olmaktadır. Pediatri hemşirelerinin, PP’li çocukların erken tanılanmasında, uygun merkezlere yönlendirilmesinde, okul-aile işbirliğinin sağlan?masında ve hemşirelik yaklaşımlarının uygulanmasında önemli sorumlulukları vardır.
Volume
51Issue
1URI
https://doi.org10.16948/zktipb.423576https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRFd01qTTBOQT09
https://hdl.handle.net/11491/8103