The Effects of Attributional Style on Job Satisfaction, Job Performance, and Turnover Intention: The Case of Hotel Employees
Abstract
Employees’ assessment of success and failure situations and arguments affects their behavior and work outcomes at work. Individuals use two attribution styles, positive and negative, in these evaluations. The purpose of the study is to examine the effects of attribution styles on job satisfaction, job performance, and turnover intention among five-star hotel business employees in Belek/Antalya, Turkey. Data is collected using a questionnaire, and 249 applicable questionnaires are gathered at the end of the study. According to the results of SEM analysis, a positive attributional style positively affects job satisfaction and job performance, but a significant effect on turnover intention could not be determined. On the other hand, a negative attributional style has no effect on job satisfaction, job performance, and turnover intention. İşgörenlerin karşılaştıkları başarı ve başarısızlık durumlarını değerlendirmeleri ve bunları açıklamakta kullandıkları argümanlar, onların iş yerindeki davranışlarını ve iş çıktılarını etkilemektedir. Bireyler bu değerlendirmelerde pozitif ve negatif olmak üzere iki atfetme stili kullanmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı atfetme stillerinin, işgörenlerin iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyetine etkilerini incelemektir. Çalışmanın örneklemi Antalya Belek’teki beş yıldızlı otel çalışanları oluşturmaktadır. Veriler anket yöntemiyle toplanmıştır ve çalışma sonunda toplam 249 kullanılabilir anket elde edilmiştir. Yapılan SEM analizi sonuçlarına göre; pozitif atfetme stilinin iş tatmini ve iş performansını pozitif etkilediği tespit edilmiştir. İşten ayrılma niyeti üzerine ise anlamlı bir etkisi tespit edilememiştir. Negatif atfetme stilinin ise iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyetini etkilemediği tespit edilmiştir.
Volume
8Issue
2URI
https://doi.org10.18506/anemon.599611https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpnd09URTJOZz09
https://hdl.handle.net/11491/8150