Demografik faktörler ve yeşil ürün algısının satın alma niyetine etkisi: Çorum ilinde bir uygulama
Abstract
Küreselleşmenin etkisiyle meydana gelen çevre sorunları bireylerin çevreye karşı daha duyarlı olmasını sağlamaktadır. Çevresel sorunların giderek içinden çıkılmaz bir durum haline gelmesi insanları geleceği konusunda korkutmaktadır. Bu durumun önüne geçebilmek için tüm tüketiciler ve işletmeler büyük rol oynamaktadırlar. Küreselleşen dünyada çevresel sorunların giderek artması firmaların üretim yaparken doğaya zarar vermeden, atıkları azaltacak, gelecek nesillere iyi dünya bırakmak için yeni stratejiler uygulama yoluna gitmişlerdir. Bu araştırma ile Çorum ilinde yaşayan tüketicilerin yeşil ürün satın alma niyeti üzerine bir araştırma yapılmıştır. Bu araştırmayı yapabilmek için 423 kişiye elektronik ortamda ve yüz yüze olarak anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmada toplanan veriler SPSS 26 programı ile analiz edilmiştir. Analizler sırasında güvenilirlik analizi, bağımsız örneklem t testleri ve regresyon gibi analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre katılımcıların yeşil ürün algısının alt boyutlarından fonksiyonel kalitenin cinsiyete göre anlamlı farklılaşma göstermediği, sosyal duygusal, çevresel ve satın alma alt boyutlarından aldıkları puanların cinsiyete göre anlamlı farklılaşma gösterdiği gözlemlenmiştir. Yeşil ürün algısının alt boyutlarının medeni duruma, yaş, aylık gelire göre anlamlı farklılaşma göstermediği ortaya çıkmaktadır. Yeşil ürün algılarının satın alma niyeti üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu gözlemlenmiştir.