Yazar "Solmaz, Cebrail" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Reaktif kontrollü sıkıştırma ile ateşlemeli (RCCI) bir motorda doğalgaz yakıtının yanma ve performans üzerindeki etkilerinin incelenmesi(Hitit Üniversitesi, 2024) Solmaz, Cebrail; Polat, SeyfiSon zamanlarda yapılan birçok çalışma, Reaktivite Kontrollü Sıkıştırma Ateşleme (RCCI) motorların diğer içten yanmalı motorlara kıyasla daha iyi termal verimlilik, ultra düşük nitrojen oksit (NOx) ve is emisyonlarına sahip düşük sıcaklıkta bir yanma stratejisi olduğunu göstermektedir. Bu motorda kullanılacak yakıt türleri ise hem çevreci hem de yüksek verim sağlayacak ekonomik yakıt çifti olmalıdır. Konvansiyonel fosil yakıt türü olan petrol rezervlerinin gün geçtikçe azalması ve kanunlar ile belirlenen egzoz emisyon değerlerinin katı bir şekilde azaltılması, içten yanmalı motorlarda alternatif yakıt arayışlarına sebep olmaktadır. Doğal gaz yakıtı diğer fosil yakıtlar ile kıyaslandığında emisyon değerleri daha düşük, rezerv miktarı ise oldukça yüksektir. Fakat oktan sayısının yüksek olması konvansiyonel içten yanmalı motorlarda yanma verimi azaltacağı için bir takım sorunlara sebep olmaktadır. RCCI yanma stratejisi ile çalışan bir motorda hem yüksek reaktiviteye hem de düşük reaktiviteye sahip iki yakıt kullanıldığı için bu sorun ortadan kalkmaktadır. Çift yakıt teknolojisi ile yanma başlangıcı ve yanma sürecinin kontrolü kolaylaşmaktadır. Emme portundan düşük reaktiviteye sahip yakıt ile hava karıştırılarak silindir içerisine alınmakta, sıkıştırılan yakıt ve hava karışımı üzerine enjektörden yüksek reaktiviteye sahip yakıtı püskürtülerek yanma gerçekleşmektedir. Bu çalışma, Reed Hanson ve ark. tarafından literatüre kazandırılmış olan Fuel Effects on Reactivity Controlled Compression Ignition (RCCI) Combustion at Low Load isimli deneysel çalışma ile valide edilmiştir. Bu çalışmaya göre 4 zamanlı tek silindirli 2.44 L hacminde, Caterpillar 3401E SCOTE motorunun RCCI yanma modunda modellemesi yapılmıştır. Düşük reaktiviteli yakıt olarak Metan, yüksek reaktiviteli yakıt olarak ise Heptan tercih edilmiştir. Converge CFD programı kullanılarak farklı lambda değerlerinde giriş havası basınç artışının, motor hızındaki artışın ve port/enjeksiyon yakıt oranındaki değişikliğin yanma üzerindeki etkilerini incelenmiştir. Sabit 800 rpm motor hızında giriş basıncının artması ile paralel olarak lambda değerinin azalması yanma olayına olumlu katkılar sağlamakta iken tam tersi durumda yanma kötüleşmekte ve verim azalmaktadır. Sabit 1.5 bar giriş hava basıncında motor hızının 2200 rpm değerine kadar arttığı durumlarda lambda değerinin azalması motor verimini artırmakta, 2200 rpm üzrinde ise bütün lambda değerlerinde verimin azaldığı görülmektedir. Sabit 1.5 bar giriş hava basıncında ve 800 rpm motor hızında ise enjektör yakıt oranının artırılması bütün lambda değerlerinde verimin arttığını göstermektedir.