Makale Koleksiyonu
Permanent URI for this collection
Recent Submissions
Item Historical development of Turkish fashion photography(Selçuk Üniversitesi, 2019)Fashion photography is one of the most important areas that can be associated with fashion. The share of fashion photography is quite large in the promotion of every product that can be called fashion. Fashion photography is the photographing of a fashion item or a garment using different techniques, emphasizing the characteristics. Being especially multicolored is the most characteristic feature of fashion photography which distinguishes itself from other photographing areas. Western clothing culture developed simultaneously with Tanzimat period, unlike the world, has found its place in Turkey in 80's. Despite the close pursuit of the West, there are different reasons behind the absence of the fashion photography field. Considering the history of fashion photography in Turkey, it is observed that studio photography pioneered the fashion photography. The emergence of Turkey as a profession in fashion photography has gained importance in recent years is quite new. One of the biggest factors in this situation is that ever-changing fashion is now becoming a consumption object. The constant change in fashion makes fashion indispensable. One of the most important tools in this market will be fashion photography. The development of fashion and fashion photography has now become an integral unity. To reveal the status of fashion photography in Turkey in this regard is extremely important. With this study, it was concluded that fashion photographs were initially perceived as portrait and studio photography, and in further periods, they were shaped with technique, art and creativity. In this context, this study revealed the historical development, past and present of fashion photography, and some recommendations were brought up.Item Türk deri hazır giyim sektöründeki küçük ölçekli işletmelerin markalaşma düzeylerinin araştırılması(Hitit Üniversitesi, 2010)Ürün ve hizmetleri birbirinden farklılaştıran, tanımlayan, bilgi veren, imaj yaratan ve özel bir kimlik kazandıran ayırt edici isim, sözcük grubu, harf, sembol, şekil veya bunların kombinasyonu olarak tanımlanan marka, teknolojinin kısa sürede taklit edilebildiği ürün ve hizmetlerin birbirine çok benzediği bir ortamda rekabet gücünü belirleyen önemli bir unsur haline gelmiştir. Fiziksel olarak birbirinden farklı olmayan ve pek çok benzer ürünün bulunduğu pazarlarda, gerek üretici ve aracı işletmeler gerekse tüketiciler ve toplum açısından, markalar büyük öneme sahiptir. İşletmeler açısından marka, ürünlerini rakip ürünlerden farklılaştırarak, ürüne ve markaya, talep ve bağlılık yaratmakta kullanılan önemli bir araçtır. Türkiye'nin önemli bir sektörü olan deri hazır giyim işletmelerinin yoğun uluslararası rekabet ortamında pazar payını koruyabilmesi ve arttırabilmesi için tek çıkar yolun markalaşma olduğu pek çok araştırmada ifade edilmektedir. Bu araştırmada Türkiye'de deri hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren hazır giyim işletmelerinin markalaşma düzeylerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma verileri Türkiye'de faaliyet gösteren Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'ne bağlı 42 adet deri hazır giyim işletmesinden anketler yoluyla toplanmıştır. Toplanan veriler sınıflandırılarak analiz edilmiş tablolar halinde sunularak yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kendi markaları için ürünler tasarlayıp üreten deri hazır giyim işletmeleri büyük çoğunluktadır. İşletmelerin sahip oldukları ulusal ve uluslararası marka sayılarında pek çok işletmenin en az bir markaya sahip olması ve daha fazla işletmenin bu markalara on yıldan daha kısa süredir sahip olmaları özellikle son yıllarda sektörde markanın öneminin farkına varıldığı ve bu alanda çalışmaların yapıldığının bir göstergesidir. Ayrıca küçük ölçekli deri hazır giyim işletmelerinin markalaşma düzeyleri ve marka yaratmada karşılaştıkları zorluklar ortaya konularak deri hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren işletmelere markalaşmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur.Item Yoğunlaşma çerçevesinde Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün değerlendirilmesi(Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık / Akademik İletişim, 2016)Pazar yoğunlaşması işletmeler için çok önemli bir kavramdır. Yoğunlaşma derecesi işletmelerin sektördeki davranışlarını ve pazarlama faaliyetlerini belirlemektedir. Yoğunluk arttıkça pazardaki rekabet şansı da o kadar azalmaktadır. Ülkemizdeki sektörlerin çok büyük bir kısmında yüksek yoğunlaşma görülmektedir. Bu durum Türkiye'deki birçok sektörün verimliliğini azaltmaktadır. Yoğunlaşma bir sektördeki üretim ve fiyatın az sayıda işletme tarafından kontrol edilmesidir. Pazar yoğunlaşması ise, belirli bir sektördeki işletmelerin sayısal veya büyüklük olarak dağılımını ifade etmektedir. İşletmeler piyasa gücünü ellerinde tutabilmek için yoğunlaşmaktadırlar. Bu durum, üretimin az sayıda ve birbirine yakın güçteki teşebbüslerin elinde yoğunlaştığı ve bunların herhangi birinin fiyat taktiğinin diğerlerinin pazar payını etkilediği "oligopolistic" yapılanmaların oluşumuna neden olmaktadır. Piyasa yoğunlaşma endeksleri, kolay hesaplanabilirler ve piyasanın ne kadar rekabetçi olduğuna ilişkin ipuçları verirler. Piyasada faaliyet gösteren işletme sayısının çokluğu ve bu işletmelerin birbirine denk olmaları oranında yoğunlaşma azalır ve rekabet artar. Piyasa yapısının rekabetçi olması ölçüsünde de, piyasada faaliyet gösteren işletmelerin piyasa değişkenlerini etkileme güçleri azalır. Bu nedenle piyasanın ne kadar rekabetçi olduğunun tespitinde piyasa yoğunlaşma oranlarının bilinmesi önemlidir Geçmişte olduğu gibi günümüzde de, ülkemizin ekonomik kalkınma süreçlerinde önemli rol oynamaya devam eden tekstil ve hazır giyim sektöründe oligopolleşmenin arttığı ve serbestleşmenin rekabet piyasası koşullarının oluşumunu sağlayamadığı görülmektedir. Bu çalışmada, TUİK 2012 yılı ekonomik faaliyet sınıflarındaki yoğunlaşma düzeyleri verileri çerçevesinde; tekstil ve hazır giyim sektöründeki yoğunlaşma oranları dikkate alınarak değerlendirmeler yapılmış ve öneriler getirilmiştir. Tekstil hazır giyim sektörü genel olarak değerlendirildiğinde, "suni veya sentetik elyaf imalatı" ve "dokusuz kumaşların ve dokusuz kumaştan yapılan ürünlerin imalatı" faaliyet alanları dışında düşük yoğunlaşma durumu dikkati çekmektedir. Bu durum bu sektörlerde yüksek rekabet olduğunu göstermektedir.Item Tasarımda antropometrinin önemi(Süleyman Demirel Üniversitesi, 2017)Yaşam koşullarının uygun hale getirilmesinde ve standartların yükseltilmesinde, makine, yapı, giysi, alet ve donanım başta olmak üzere her türlü ürünün tasarım aşamasından başlayarak üretim ve kullanım aşamalarında o ürünü kullanacak veya ondan yararlanacak olanın insan olduğu göz önünde tutularak, ürünün amaca uygunluğu kesin olarak sağlanmak zorundadır. Dolayısıyla ürünler ve ortam insan, makine ve çevre ilişkisine göre tasarlanıp üretilmelidir. Bu uyum ve ilişkinin sağlanmasında insanın özellik ve kapasitelerinin tespiti çok önemlidir. Bu özellik ve kapasitelerin tespiti için antropometri yaygın olarak kullanılan tekniklerden biridir. Ergonomik tasarımda hangi ürün olursa olsun dikkate alınması gereken önemli kriterlerden biri ürünü kullanacak olanın antropometrik boyutlarıdır. Ürünü kullanacak veya ondan yararlanacak olanın antropometrik ölçüleri dikkate alınmadan üretilecek ürünün işlevselliğinden, yararlı olmasından söz etmek mümkün değildir. Antropometrik ölçüler ürünün bir noktada kalıbını oluşturmaktadır. Antropometrik değerlerin bilinmesi ise sağlık, ergonomi, spor, mühendislik, giysi tasarımı, mimarlık ve endüstriyel tasarım gibi alanlarda hedef kitleye yönelik her türlü çalışma ve tasarımda maksimum fayda sağlamaktadır. Ülkemizde yetişkinler üzerinde yapılan antropometrik araştırmalara bakıldığında, yapılan araştırma sayısı ve kapsamının yetersiz olduğu bilinmektedir. Bu sebeple bu araştırmanın amacı, Türkiye'de yapılan antropometrik çalışmaları derlemek, çeşitli ölçülerin zaman içinde değişimlerini incelemek ve bundan sonra yapılan çalışmalar hakkında yapılması gerekenler için çalışanlara yol gösterici olmaktırItem İş sağlığı ve güvenliği açısından elle taşıma işlerinin değerlendirilmesi (tekstil ve otomotiv sektörü örneği)(Şenol Baştürk, 2017)Günümüzde üretimin en önemli faktörü olan insan, teknolojik gelişmelere paralel olarak, işyerlerinde çeşitli problemlerle karşılaşmaktadır. Bu problemler önce insan sağlığına, sonra işletmeye ait her türlü ürüne yönelik tehditler oluşturmaktadır.Çalışanların sağlık ve güvenliğinin korunması toplumun bütünü açısından önem arz etmektedir. İşyerlerinde işin yürütümü sırasında özellikle elle taşıma sırasında doğan olumsuz koşullardan işgöreni korumak, üretimin devamını, işletmenin güvenliğini sağlamak ve verimliliğini arttırmak için yapılan çalışmaları kapsayan iş sağlığı ve güvenliği konusu, gündeme geldiği günden bu yana sürekli olarak özellikle ülkenin lokomotifi konumunda olan tekstil ve otomotiv sektörleri için gelişim göstermiştir. Çünkü yaşam hakkı ile çalışma koşulları ve bununla bağlantılı olarak iş sağlığı ve güvenliği, çalışma hayatının öncelikli konularından biri olmuştur.Teknolojik gelişime paralel olarak, insana duyulan gereksinim azalır görünmesine rağmen, insanın yaptığı işin niteliğinde bir artış söz konusu olmaktadır. Farklı bir ifade ile insan üretim içerisinde daha yetenekli, becerili ve bilgili olmak durumundadır. Bu ilişkilerden dolayı endüstriyel gelişme düzeyi yükseldikçe sistem, insan özelliklerinin daha nicelikli bilinmesini ve bu özelliklere göre tasarımlanmasını zorunlu kılmaktadır. Aksi halde bir yandan yetenekleri dışında zorlanan insan, meslek hastalıkları ve kazalarının artışına neden olurken, diğer yandan sistemden beklenen iş başarısına ulaşılamamaktadır. Teknolojik gelişmelerle birlikte üretim aşamasında işletmelerde kullanılan makinelerin artmış olması ve otomasyonlaşmaya rağmen birçok iş kolunda el ile yük taşıma, itme, çekme ve kaldırma işleri devam etmektedir. Gerekli sağlık ve güvenlik önlemi alınmadan yapılan bu çalışmalar ise, çalışanların meslek hastalığına yakalanmasına ve iş kazalarında ise artışa neden olmaktadır.Yapılan bu çalışmanın amacı, iş sağlığı ve güvenliği açısından elle taşıma işleri kapsamında değerlendirilmesi gereken risk faktörlerini inceleyerek, alınması gereken önlemlerin belirlenmesidir. 2014-2015 yıllarında faal durumda olan bir tekstil ve bir otomotiv işletmesindeki elle taşıma işleri bu çalışma kapsamında incelenerek, elle taşıma işlerinin değerlendirilmesi yapılmış ve riski en aza indirmek için aldıkları önlemler değerlendirilmiştir.Sonuç olarak, elle taşıma işleri sanayide azaltılmak istenen işlerden biridir. Bu işlerin azaltılabilmesi için yeterli önlemlerin alınması gerekmektedir. Alınan bu önlemler sayesinde işletmelerde kas iskelet sistemi hastalıklarına yakalanma oranının da azalacağı aşikârdır