Cilt 15, Sayı 29, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe دلالة "بين اليد" في القرآن العظيم(Hitit Üniversitesi, 2016) Muhammed, Qays Abdullahخلاههة* ودت عبارة «ببن اليد» في الثرأن الكريم (40) مرة في (39) آية؛ وخلاهها هذه المقالؤ البسيطة أن الشعزالعربي الجاهلي, وسياق الثرآن, ودلالة آلأحاديث الشريغة؛ متفقة أن قفنى «ببن يديك» أي أمانن, فدامد, قريب منك, ويتبعها معان لازمة لها تثل: «بئدلف» و»حادبهر» و»ثشاذد» و»قوجود» وهذا سواةكان في الزمال أوالمكان. وقد تدل عاى الزماق المامي والمستقبل القريب. * وبتطبيق هذا ابغنى في تفسيرالثرآن؛ يتخهح أن الآبات الني تشيران «الغزن ثحيدق يا قين يديه» ندل على: أزض ما في «الواقع» الذي بهن يدي الثئ ن في“لجن زمان ومكان يشهدله بالمهدق والخثفة. * وبتطبيق هذا المننى أيخهأ تتسق وتتخبح معاني كل الآيات الني نكرت عبارة «قئ اليد». * ومن خلال هذا يتبئ عدلم ههحة قون الإمام ابن عحلية: أذ قغنى»قئ الؤد>>: ما مض صن الزماق, لا غر.Öğe Kemalpaşazâde’nin Risâle fî’ş-Şahsı’l-insânî adlı eseri ve Osmanlıca tercümeleri(Hitit Üniversitesi, 2016) Koca, FerhatBu makalede Osmanlı şeyhülislamlarından Kemalpaşazâde'nin (İbn Kemal Paşa) hayatı ve eserleri hakkında kısa bilgiler verdikten sonra onun Risâle fî'ş-şahsı'l-insânî adlı eserini tanıtmak ve bu eserin Osmanlılar döneminde yapılan iki tercümesini latinize ederek günümüz okuyucusunun istifadesine sunmak istiyoruzÖğe Mekkî ayet ve surelerin kronolojisini tespit problemi: Kur’an’da er-Rahmân isminin kullanımına ilişkin bir değerlendirme(Hitit Üniversitesi, 2016) Türcan, SelimMekkî Kur’an bölümlerinin kronolojisini tespit ederken sahip olduğumuz araçlar sınırlıdır. Bu bağlamda öne çıkan araştırma konularından biri de Kur’an vahyi tarafından er-Rahmân isminin kullanıldığı tarih aralığının belirleyici rolüdür. Bazı batılı araştırmacılar kronoloji çalışmalarında bu konuyu ele alırken Hz. Muhammed’in kendi tanrısını adlandırmada takip ettiği bir politika olduğu ve bu politikayı ortaya çıkarmak gerektiği gibi bir ön yargı ile hareket etmişlerdir. Netice olarak onlar, er-Rahmân isminin orta Mekke döneminde kullanıldığı ve bu ismin rahmet kökünden gelmediği, komşu kültürlerden alıntılamış olabileceği şeklinde iki sonuca ulaşmışlardır. Öte yandan bu ön yargılı yaklaşımı eleştiren Müslüman araştırmacıların ise ideolojik amacın tespiti ile ulaşılan sonucun doğruluğunu test etme meselelerini birbirine karıştırdıklarını ve kaba bir savunma refleksi ile hareket ettiklerini söyleyebiliriz.Öğe Kutsal zaman, algılanış biçimi ve ibadet hayatına etkisi(Hitit Üniversitesi, 2016) Cengil, Muammer; Baran Tekin, Dilâİnsanlar hangi dini geleneğe bağlı olursa olsun, zamanı algılama ve yorumlama sürecinde pek çok faktörün etkisi altında kalmışlardır. Bu nedenle zaman, hem kişisel hem de toplumsal açıdan farklı biçimlerde algılanan bir kavram olarak karşımıza çıkar. Dinî açıdan bakıldığında ise belli zaman dilimlerine kutsallık atfedildiği görülür ve zamanın kutsallaşması, kutsal varlık ile arasındaki ilişkiye bağlı olarak gerçekleşir. Böylelikle kutsallaşan zaman dinin etkin olarak hissedildiği anı ifade ederek insanın dinî hayatı içerisinde önemli bir yere sahip olur. Bu çalışma, zamanın kutsallığını ve ibadet üzerindeki etkilerini ele almaktadır. Birinci bölümde, din bilimleri içerisinde önemli bir yere sahip olan kutsal zaman kavramı üzerinde durulmuş ve söz konusu kavramın çeşitli dinlerdeki yansımaları dikkate alınarak genel bir değerlendirme yapılmıştır. İkinci bölümde ise, İslam geleneğinde yer alan kutsal zamanlar ile ilgili inanç ve davranışları anlamaya yönelik uygulanan anket sonuçlarına ve SPSS programında t- testi kullanılarak yapılan istatistiksel analizlere yer verilmiştir