Cilt 14, Sayı 27, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Lokman Suresinin 34. Âyeti çerçevesinde tefsirde bir mahiyet sorgulaması(2015) Gezer, SüleymanBu makale Lokman sûresinin son ayetlerinde geçen ve daha çok “mugayyebatı hamse-beş bilinmeyen” ayetlerinin tarihi süreçte nasıl yorumlandığını ele almaktadır. Klasik dönemlerde ayette geçen ifadeler gayb olarak anlaşılmıştır. Ayrıca Allah’ın kudretine vurgular söz konusu- dur. Ne var ki çağdaş dönemle birlikte, bazı gelişmelerin ışığında yağmurun ve rahimlerde olanın bilgisi gayb olmaktan çıkarılmıştır. Bu durum yorumbilim ve tefsir geleneği açısından bazı sorunlara işaret etmektedir.Öğe Mantığın bir tefsir yöntemi olarak kullanılması: Muhammed Hâdimî’nin Enfâl Sûresinin 23. Âyetini tefsiri(2015) Bekiroğlu, HarunMantığın ilimler üzerinde bağlayıcı bir üst disiplin oluşundan sonra yöntemlerinin çeşitli alan- larda kullanıldığı görülmektedir. Mantık İslam ilimlerinin birçoğunda tanımlama, ölçme ve de- ğerlendirme yapılırken normlarına bağlı kalma gibi nitelikleriyle kullanılmıştır. Tefsir alanında da Mantığın önemli bir yeri olduğu anlaşılmaktadır. Bununla birlikte Ulûmu’l-Kur’an çalışmala- rında Mantık “ayetlerin anlaşılmasında ve yorumlanmasında belirleyici bir ilim” olarak ele alınmamıştır. Ebu Said Muhammed Hâdimî tefsirde Mantığı bir anlama yöntemi olarak kul- lanmıştır. Kaleme aldığı bir risalede Enfâl 8/23 ayetinin Mantık kurallarına göre kıyas sayılıp sayılamayacağını tahlil etmiş ve geleneksel tevil yöntemlerinin dışına çıkmıştır. Neticesinin muhal olacağı ihtimalini ele alan Hâdimî müşkilü’l-Kur’an alanında Mantığı bir çözüm yolu ola- rak kullanmıştır. Halen yazma olan ve Enfâl 8/23 ayetinin tefsiri olan risalenin yöntemi, konu- ları, eleştirileri, diğer tefsir çalışmalarında farklılıkları ve kaynakları bu makalenin ortaya koy- maya çalıştığı hususlardandır.Öğe الإسرار الدلالية في قوله ثعالى: {قبفوجا عوجا} وإشاربا عاى قنئ أساليب الكيد للإسلام(Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2015) Mohammed, Qays Abdullah؛؛: هذا البحعذ يدوز حولن تفسيروإعراب قولبته قعالى: {قبفوتيا عوجا} الذي ورد في القرن في خمسة مواضع, فثبحعذ فيه عن معنى البني و العوج , وأقوال ابن في معاني الآية؛ والتي بلفن أربعة عشزمعئ تصبا، ونحوها من الإعربات المختلقؤ, والهدف من البحث: الكشغذ عن بعحص وجوه إعجاؤالقرن في الايجازوالبياي, وفخهخ كل أشكال المؤامرت الني دد٠برلالأمة الإسلاميؤ.Öğe İbnü’l-Cezerî’nin Mukaddime’sinin Mehmet Emin Tokâdî’ye ait Manzum Tercümesi ve değerlendirilmesi(2015) Öz, SelahattinBu çalışmada; asırlarca Osmanlı medreselerinde ezberletilerek okutulan İbnü’l-Cezerî’ye ait Mukaddime isimli manzum 109 beyitlik kısa tecvid çalışmasının üzerine Mehmed Emin Tokâdî tarafından yapılan tercüme, diğer nüshaları da dikkate alınarak değerlendirilecektir. Tokâdî’nin bu eseri sadece bir tercümeden ibaret olmayıp bazen kavramsal tanımlamalar, bazen tanım- lar için örneklemeler, bazen de kapalı olan konularda detaylı açıklamalar şeklinde özgün bir tercüme şerh eser olarak karşımıza çıkmaktadır. Tokâdî’nin tercüme ve şerhinde Mukaddime adlı esere ne gibi ilaveler yaptığı, bu açıklayıcı ilavelerin nitelik ve nicelik bakımından tahlili, yapılan bu tercüme ve şerhin günümüz açısından kıymeti ve önemi gibi hususlar bu çalışma- nın muhtevasını teşkil etmektedir.