Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Çorum ili Dodurga ilçesi Mehmetdedetekke Köyüne ait kilimlerin bazı özellikleri(Hitit Üniversitesi, 2017) Özkoca, Begül; Şanlı, H. SinemGeleneksel sanatlarımız arasında kendine has bir yapıya sahip olan düz dokumalar Anadolu’da her nereye gidilirse gidilsin yaygı olarak yerde, görsel zevk unsuru olarak duvarda, yük taşımak için eşeksırtında ya da tarlada, çarşıda, pazarda geçmişten bir edayla karşımıza çıkmaktadır. Günümüz imkânları, değişen ihtiyaçlar ve heveslerle bu kareler azalsa da düz dokumalarımızın değerinden hiçbir şey eksilmemektedir. Birçok il, ilçe ve köylerde azalan sayılarıyla zamana direnmektedirler. Düz dokumlarımızın var olmasının altında yatan destekleyici unsurların zayıflaması en önemli olumsuz etkenlerdendir. Bunlar hayvancılığın azalması, yeni nesil zevk anlayışının değişmesi, teknolojik ucuz ürünler, köyden kente göçler sadece olumsuz nedenlerin bir kaçı olarak sıralanabilir. Nenelerimizin ve dedelerimizin el emeği göz nuru dediği kilimlerimiz şimdilerde köylerde tekke, türbe, cami ve cemevi gibi kıymetlerinin bilindiği ve korunduğu mekânlarda sınırlı sayıda kalmışlardır. Bu şekilde koruma altında olan mekânlardan biride Çorum ili Dodurga ilçesi Mehmetdede köyü türbesi ve tekkesidir. Geçmişte dokunan kilimlerin, günümüz imkânlarıyla yerinde tespit edilip, fotoğraflanarak gün yüzüne çıkarılması, özelliklerinin belirlenmesi önem arz etmektedir. İncelenen örneklerde en çok parmak ve göz motiflerinin kullanıldığı, siyah ve beyaz renklerinin tercih edildiği, boy değerlerinin 84 cm ile 193 cm, en değerlerinin 40 cm ile 130 cm arasında değiştiği, lif cinsi olarak çözgüde yün ve pamuk, atkı da ve bezemede yün ve sentetik lifin kullanıldığı belirlenmiştir. Bu çalışmada; Çorum ili Dodurga ilçesi Mehmetdede köyü türbesinde ve tekkesinde yapılan araştırma sonucunda tespit edilen kilim örneklerinin motif, kompozisyon, renk, ebat ve kullanılan teknikleri analiz edilmiştir. Her bir örneğin genel ve ayrıntılı fotoğrafına katalog kısmında yer verilerek incelenmiştir.Öğe Çorum el sanatlarında kullanılan motifler ve anlamları(Hitit Üniversitesi, 2016) Bozkurt, HilalTemelde insanın ana ihtiyaçlarını giderme isteği ile ortaya çıkan el sanatları, asıl uğraşı olmakla beraber daha çok boş zaman uğraşısı olarak da yapılmaktadır. El sanatları çok çeşitli şekillerde sınıflandırılmaktadır. Lif, ağaç, taş, toprak, maden, deri ve hayvansal artıkları, ince dallar, saplar ve ağaç şeritler kullanılan hammaddeye göre yapılan sınıflandırma ise her zaman güncelliğini korumaktadır. Çorum’da geçmişten günümüze pek çok el sanatının geçim kaynağı olarak yapıldığı bilinmektedir. Bu el sanatları ürünlerini süslemek için yöreye özgü motifler kullanılmıştır. El sanatlarında kullanılan motifler, duygu, düşünce ve yaşantıların anlatıldığı Türk halk kültürünün bir parçasıdır. Türk kültürünün korunması ve yaşatılması toplumsal yapının geçmişle bağlantısını sağlamada büyük önem taşımaktadır. İnsanların kültür ve kimliğinin bir göstergesi olan el sanatlarında kullanılan motifler, yörelere göre farklılık göstermekte ve farklı adlarla bilinmektedir. Bu nedenle yörelerde yapılan el sanatları ve kullanılan motiflerin envanterinin yapılması gelecek kuşaklara bunların aktarılması ve yaşatılmasının gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada, Çorum’da uğraşılan el sanatları ürünleri hammaddelerine göre sınıflandırılmış ve kullanılan motifler açıklanmıştır. Böylece el sanatlarında kullanılan ve yöreye özgü motifler ortaya konularak bir motif dizini oluşturulmuştur.Öğe Çorum ili İskilip ilçesinde keklik kafesi yapımı(2014) Bozkurt, HilalEl sanatları kullanılan hammaddeye ve üretildiği bölgeye göre farklılık göstermektedir. Çorum ili İskilip ilçesi de deri, metal, maden, taş işleyen el sanatlarının yanı sıra ince dallar, saplar ve ağaç şeritleri işleyen el sanatları bakımından oldukça zengindir. Yörenin dağlık bir bölge ve el sanatları ürünleri açısından işlenebilir ağaç çeşitliliğine sahip olması da sepetçilik, hasır tabure ve keklik kafesi yapımı gibi bitkisel örücülük ürünlerinin yörede yapılmasında etkilidir. Özellikle İskilip’in Seki Köyü’nde tek bir usta tarafından üretimi yapılan keklik kafesi el sanatı ürünlerinin kaybolan örneklerinden biridir. Keklik kafes yapım ustası Mustafa Karabudak ilerleyen yaşına rağmen, kafes yapımını halen sürdürmektedir. Keklil kafesi yapımında kullanılacak olan hammaddeler, Çorum, İskilip ve köylerinden temin edilebildiği gibi Samsun, Çarşamba ve Terme’den getirilmektedir. İskilip ve köylerinde üretilen bitkisel örücülük ürünlerinin satışı ise İskilip’te Sallilerbaşı denilen arastalarda gerçekleştirilmektedir.