Yılmaz,HüseyinÇuhadar, Bekir2019-03-212019-03-2120172017-09-12Çuhadar, B. (2017). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programı ve ders kitaplarında birlikte/bir arada yaşama kültürü (Yüksek Lisans Tezi).https://hdl.handle.net/11491/204Bu araştırma Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi öğretim programı ve ders kitaplarında farklı din mensupları ve İslam içerisinde olup da bazı farklı dini anlayışlara sahip Alevilerle birlikte/bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesine yönelik bilgilerin İDKAB öğretim programında ve İDKAB ders kitaplarında nasıl ele alındığını, nelere vurgu yapıldığını ortaya koymaktadır. Tez üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde tezin metodolojisini oluşturan ve araştırmaya yön verecek olan temel kavramlar üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde bir arada yaşama kavramı ve bir arada yaşamayı sağlayacak olan evrensel değerler ve bir arada yaşamayı zorlaştıran etkenler üzerinde durulmuş ve bunlar açıklanmıştır. İkinci bölümde İslamiyet ve bir arada yaşama ana başlığı altında Kur’an ve birlikte yaşama, Hz. Peygamber (s.a.v.) ve bir arada yaşama kültürü, Medine Devleti ve bir arada yaşama ile Türk İslam geleneğinde bir arada yaşama kültürü örneklerle anlatılmıştır. Tezin asıl konusunu oluşturan üçüncü bölümde ise İDKAB öğretim programı ve bir arada yaşama kültürü başlığı altında İDKAB programının temel amacı, İDKAB programında bir arada yaşama kültürü ve İDKAB ders kitapları ve bir arada yaşama alevi Sünni farklılığı açısından bir arada yaşama ve İDKAB ders kitaplarında bir arada yaşamanın nasıl anlatıldığı ele alınmış ve değerlendirilmiştir. Sonuç ve öneriler bölümü ise tüm bu konular çerçevesinde aynı inançtan olmayanlarla ve aynı inançtan olduğu halde bazı farklı dini düşüncelere sahip insanlarla birlikte yaşama kültürünü geliştirmeye yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur.This research was conducted in order to examine the effects and contributions of the Religious Culture and Moral Education courses to coexistence / cohabitation. The aim of our study is to show how Allah (C.C.) created the same essence but how people with different beliefs can live together and how we can live together with people of different beliefs in the İDKAB curriculum and in İDKAB textbooks. Our scheme consists of three parts. The introduction focuses on the basic concepts which form the methodology of our thesis and which will guide us in our research. In the first chapter, the concept of coexistence and the universal values that will lead to coexistence and the factors that make living together difficult are emphasized and explained. In the second episode, Islam and living together, our Qur'an and living together, Hz. The story of the Prophet (s.a.v.) and the coexistence of living together in the light of the verses and hadiths, living together with other religions, living together with examples of coexistence in the history of Turkish Islam are explained. In the third part which constitutes the main topic of the thesis, it was discussed and evaluated how living together with other religions and living together in İDKAB textbooks in İDKAB curriculum. The conclusions, proposals and proposals are based on observations and suggestions on how we can live with people who are not of the same belief as ours in the context of all these topics.İÇİNDEKİLER -- ÖZET,İ -- ABSTRACT,İİ -- İÇİNDEKİLER,İİİ -- KISALTMALAR,Vİ -- ÖNSÖZ ,Vİİ -- GİRİŞ -- A. PROBLEM,1 -- B. AMAÇ VE ÖNEM,4 -- C. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ,7 -- D. TEMEL KAVRAMLAR,7 -- 1. Din Eğitimi,7 -- 2. DKAB Dersi,8 -- 3. Kültür,10 -- 4. Çok Kültürlülük,12 -- 5. Birlikte Yaşama Kültürü,15 -- 6. Çok Kültürcülük,16 -- 7. Çoğulluk ve Çoğulculuk,17 -- 8. Kültürler Arası Din Eğitimi,19 -- BİRİNCİ BÖLÜM -- BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ -- A. BİR ARADA YAŞAMA,21 -- B. BİR ARADA YAŞAMAYI SAĞLAYAN TEMEL DEĞERLER,27 -- 1. Empati,27 -- 2. Hoşgörü,30 -- 3. Sevgi ve Merhamet,33 -- 4. Kardeşlik,36 -- 5. İnsan Onurunu Koruma,38 -- 6. Sosyal Adalet,40 -- 7. Dostluk,42 -- 8. Doğruluk,45 -- 9. Güzel Ahlak,46 -- 10. Vatan Sevgisi ve Millete Bağlılık,48 -- 11. Manevi Değer ve Sembollere Bağlılık,49 -- C. BİR ARADA YAŞAMAYI ZORLAŞTIRAN ETKENLER,50 -- 1. Ötekileştirme,51 -- 2. Önyargı,55 -- 3. Taassup,56 -- 4. Cehalet,58 -- 5. Fırsat Eşitsizliği,59 -- 6. Sömürü,59 -- 7. Zulüm,61 -- İKİNCİ BÖLÜM -- İSLAM VE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ -- A. KUR’AN-IKERİM VE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,63 -- B. PEYGAMBER (S.A.V.) VE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,69 -- C. MEDİNEDE DEVLETİ VE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,72 -- 1. Medine’nin Etnik, Dini ve Siyasi Yapısı,72 -- 2. Medine Vesikası ve Bir Arada Yaşama,76 -- D. TÜRK İSLAM GELENEĞİNDE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,85 -- ÜÇÜNCÜ BÖLÜM -- İDKAB DERSİ VE BİRLİKTE/BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ -- A. İDKAB DERSİ PROGRAMI VE BİRLİKTE YAŞAMA KÜLTÜRÜ,92 -- 1. İDKAB Programının Temel Amacı,92 -- 2. İDKAB Programında Bir Arada Yaşama Kültürüyle İlgili Temel -- Kavramlar,96 -- B. İDKAB DERSİNDE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,98 -- 1. Alevi-Sünni Farklılığı Açısından İDKAB Dersinde Bir Arada Yaşama -- Kültürü,98 -- 2. Diğer Din Mensupları Açısından İDKAB Dersinde Birlikte Yaşama -- Kültürü,117 -- SONUÇ VE ÖNERİLER,129 -- KAYNAKÇA,134 --İÇİNDEKİLER -- ÖZET,İ -- ABSTRACT,İİ -- İÇİNDEKİLER,İİİ -- KISALTMALAR,Vİ -- ÖNSÖZ ,Vİİ -- GİRİŞ -- A. PROBLEM,1 -- B. AMAÇ VE ÖNEM,4 -- C. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ,7 -- D. TEMEL KAVRAMLAR,7 -- 1. Din Eğitimi,7 -- 2. DKAB Dersi,8 -- 3. Kültür,10 -- 4. Çok Kültürlülük,12 -- 5. Birlikte Yaşama Kültürü,15 -- 6. Çok Kültürcülük,16 -- 7. Çoğulluk ve Çoğulculuk,17 -- 8. Kültürler Arası Din Eğitimi,19 -- BİRİNCİ BÖLÜM -- BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ -- A. BİR ARADA YAŞAMA,21 -- B. BİR ARADA YAŞAMAYI SAĞLAYAN TEMEL DEĞERLER,27 -- 1. Empati,27 -- 2. Hoşgörü,30 -- 3. Sevgi ve Merhamet,33 -- 4. Kardeşlik,36 -- 5. İnsan Onurunu Koruma,38 -- 6. Sosyal Adalet,40 -- 7. Dostluk,42 -- 8. Doğruluk,45 -- 9. Güzel Ahlak,46 -- 10. Vatan Sevgisi ve Millete Bağlılık,48 -- 11. Manevi Değer ve Sembollere Bağlılık,49 -- C. BİR ARADA YAŞAMAYI ZORLAŞTIRAN ETKENLER,50 -- 1. Ötekileştirme,51 -- 2. Önyargı,55 -- 3. Taassup,56 -- 4. Cehalet,58 -- 5. Fırsat Eşitsizliği,59 -- 6. Sömürü,59 -- 7. Zulüm,61 -- İKİNCİ BÖLÜM -- İSLAM VE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ -- A. KUR’AN-IKERİM VE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,63 -- B. PEYGAMBER (S.A.V.) VE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,69 -- C. MEDİNEDE DEVLETİ VE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,72 -- 1. Medine’nin Etnik, Dini ve Siyasi Yapısı,72 -- 2. Medine Vesikası ve Bir Arada Yaşama,76 -- D. TÜRK İSLAM GELENEĞİNDE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,85 -- ÜÇÜNCÜ BÖLÜM -- İDKAB DERSİ VE BİRLİKTE/BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ -- A. İDKAB DERSİ PROGRAMI VE BİRLİKTE YAŞAMA KÜLTÜRÜ,92 -- 1. İDKAB Programının Temel Amacı,92 -- 2. İDKAB Programında Bir Arada Yaşama Kültürüyle İlgili Temel -- Kavramlar,96 -- B. İDKAB DERSİNDE BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ,98 -- 1. Alevi-Sünni Farklılığı Açısından İDKAB Dersinde Bir Arada Yaşama -- Kültürü,98 -- 2. Diğer Din Mensupları Açısından İDKAB Dersinde Birlikte Yaşama -- Kültürü,117 -- SONUÇ VE ÖNERİLER,129 -- KAYNAKÇA,134 --trinfo:eu-repo/semantics/openAccessBir Arada YaşamaDin EğitimiAlevilik ve AlevilerHoşgörüEğitimİlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programı ve ders kitaplarında birlikte/bir arada yaşama kültürüPrimary education religious culture and moral education teaching program and cohabitationMaster Thesis