Kategori "Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı" İlahiyat Fakültesi İçin Listeleme
Toplam kayıt 146, listelenen: 21-40
-
Çocuk-Merkezli Kur’an Meali Yazımı Mümkün mü? The Meaning of the Holy Qurʾān for School Children Adlı Meal Çalışması Özelinde Bir İnceleme
(HITIT UNIV, 2023)Abstract The efforts to ensure the correct understanding of the Qurʾān have a history dating back to the time of its revelation. Based on the same concern, the Qurʾān, which was revealed in the language of its first ... -
Çorum Hasan Paşa İl Halk Kütüphanesi'nde bulunan Arap Dili ve belagatına dair yazmalar
(2007)Cumhuriyet'in kurulduğu yıllarda Çorum merkezde üç kütüphane vardı. Daha sonra bu kütüphaneler Çorum Hasan Paşa İl Halk Kütüphanesi adıyla tek çatı altında bütünleşmiştir. Bu çalışmada söz konusu bütünleşme sürecine ilişkin ... -
Çorum’da Nakşbendîliğin tarihi süreci ve temsilcileri
(Hitit Üniversitesi, 2008)Nakşbendîlik, özellikle XIX. asırdan sonra Osmanlı topraklarında en yaygın tarikatlardan biri konumuna gelmiştir. Osmanlı Devleti’nin genelindeki bu durum, Çorum özelinde de geçerlidir. Tekke ve Zaviyelerin kapatılışı ... -
Deleuzian conceptualizaion of "Agency": Muslim women questions
(Cumhuriyet University, 2019)Abstract: There are many studies about whether Muslim women are oppressed or emancipated by Islamic traditions. Some claim that Islamic traditions, such as the headscarf, oppress women while others want to prove that these ... -
“Der Begriff der Zeit” Üzerine
(2021)‘Heidegger Gesamtausgabe’, Vittorio Klostermann tarafından düzenlenen, Alman filozof Martin Heidegger’in derlenmiş tüm eserleri için kullanılan bir terimdir. Tüm külliyat dört büyük bölümle sınıflandırılmıştır. ‘Der Begriff ... -
Din görevlileri ve Kur'an kursu öğreticilerinin tükenmişlik düzeyleri
(Yavuz Ünal, 2010)Tükenmişlik sendromu; işi gereği insanlarla yoğun ilişki içerisinde olan bireylerde görülen, duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı hissinin kaybı şeklinde üç boyutu olan bir sendromdur. Araştırmamızın amacı ... -
Diyalog mu tebliğ mi? Hz Peygamberin diyalog örneği olarak sunulan bazı uygulamaları üzerine bir değerlendirme
(Abdülkadir Okumuşlar, 2007)Bu çalışmada bugün anlaşıldığı şekliyle dinlerarası diyalogun ve mahiyetinin ne olduğu ortaya konularak Hz Peygamberin diğer din mensuplarına yönelik tavrının kendi doğruluğu ve haklılığından bahsetmeksizin ötekini dinleme, ... -
el-Hâdî ile’l-Hak ve Usûlü’d-Dîn adlı risalesi
(Hitit Üniversitesi, 2007)el-Hâdî ile’l-Hak (298/910), Yemen’de Zeydî Devleti kuran şahıstır. Dolayısıyla Zeydî mezhebine ilişkin fikrî birikimini pratiğe aktarabilme imkanına sahip olduğundan eserleri Zeydîler açısından önemlidir. Diğer taraftan ... -
Endülüs’te dil ve Nahiv çalışmaları
(Hitit Üniversitesi, 2007)Endülüs’te yapılan dil ve nahiv çalışmalarının tarihi seyrinin incelendiği bu makalede, ilim tahsili için doğuya seyahat eden Endülüslüler ile çeşitli nedenlerle Endülüs’e göç eden doğulu alimlerin dil ve nahiv ilimlerine ... -
es-Semev'el b. Adiya'nın vefaya dair Lamiye Kasidesi
(Oku Anonim Şirketi, 2007)es-Semev'el b. Âdiyâ İslâm öncesi Arap toplumunda yaşamıştır. Ünlü Arap şairi İmru'u'l-Kays'în çağdaşıdır. Arap Edebiyatında "vefa kasidesi" ile meşhur olmuştur. Bu çalışmada onun vefa kasidesi, bu kasidenin tarihi arka ... -
Farabi'nin medeniyet tasavvuru ve kurucu metni olarak -İhsâu'l-Ulum- adlı eserinin tahlili
(2015)Farabi, İslam felsefesinin Meşşai (peripatetic) akımının kurucu âlimidir. İslamiyet'in o dönemdeki önemli kültür ve medeniyetlerle yüzleşmesi ve kendine özgü bir bilgi-bilim tasavvuru kurgulaması, ilimler tasnifi yapması ... -
Fârâbî ve İbn Sînâ'ya göre meâd meselesi
(2010)Bu çalışmada insanî nefislerin bedenden ayrılışı sonrası durumu Fârâbî ve İbn Sînâ’ya göre incelendi. Bu iki düşünürü seçmedeki maksadımız, Meşşâî ekole mensup olmaları ve düşüncelerinin benzer ve farklı yönlerini ortaya ... -
Fecr Suresinin 27-30. Ayetlerinin (Nefs-i Mutmainne) anlaşılma sorunları üzerine
(2015)Fecr suresinin 27. ayetinde geçen “Ey huzura eren nefis” ifadesinde hitabın kime olduğuna dair bazı tartışmalar mevcuttur. Buna göre hitabın, surenin insicamı dikkate alınarak müşriklere dönük bir hitap olması gerektiği ... -
"Felsefesiz ilahiyat" mümkün mü?
(Türkiye Yazarlar Birliği Vakfı, 2016)Felsefi disiplinlerin bireysel, toplumsal unsurları inceleyip, kişinin kendini tanıma süreci ile Rabbini de tanıyacağını, kendisiyle barışık bir nesil yetiştirmeye katkı sağlayacağını vurgulamak gerekir. Felsefi ... -
Fethî’nin manzum Menâzil-i Hacc’ı
(2020)Hac literatürü arasında bulunan türlerden biri de menâzil-i hac olarak adlandırılan eserlerdir. Bu tür eserlerin yazılma amacı, hac güzergahları ve bu güzergahlarda bulunan menziller hakkında izlenimleri paylaşmak, bilgi ... -
Geçmiş, şimdi ve gelecek: gerçekten zaman var mı?
(Düşünbil, 2018-06)“Zaman nedir?” diye sorduğumuzda aslında zamanın bir var olma gerçeğinden yola çıktığımızı söyleyebiliriz. Zamanın ne olduğu problemi dış dünyada var olduğu düşünülen bir zaman gerçekliğinden hareketle tartışılmıştır. Peki ... -
Gençlik ve aile içi iletişim – Çorum Anadolu İmam Hatip Lisesi örneği
(Hitit Üniversitesi, 2016)Sosyal bilimlerin en önemli konularından birisi olan aile içi iletişim ve ergenlik dönemi bu çalışmada imam hatip lisesi öğrencileri bağlamında ele alınmıştır. Çalışmamız 2015-2016 Eğitim öğreti yılında Çorum Anadolu İmam ... -
Gettier ve bilgide şans unsuru
(Türk Felsefe Derneği/ TUFED, 2009)Knowledge is traditionally defined as justified true belief. Gettier argue that the three components don't constitute necessary and sufficient conditions for the truth of the proposition that S knows that p. Gettier present ... -
Göçmenlerin kimlik arayışı; Avrupalı Türkler örneği
(Hitit Üniversitesi, 2016-11-20)Bu çalışmada, Avrupalı Türkler deneyiminde birinci, ikinci, üçüncü ve sonraki kuşak neslin sosyal kimlik tanımlamalarının, çifte-bilinç kavramsallaştırması merkeze alınarak, tek-bilinç, çifte-bilinç, tek-bilinç kavramsallaştırması ... -
Gülme üzerine bir deneme: Bergson ve Freud
(Türk Felsefe Derneği Yayını, 2020)İnsan güler. Bu basit cümlenin arkasında birçok sorunun gizlendiğini görebiliriz. “İnsan neden güler?”, “Gülmek insana has bir eylem midir?”, “Gülmenin nedeni sadece komik olan mıdır?”, “Gülmek nasıl bir davranıştır?”, ...