• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Makine Mühendisliği Anabilim Dalı
  • Yüksek Lisans
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Makine Mühendisliği Anabilim Dalı
  • Yüksek Lisans
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Örnek bir EMU boji şasisinin statik analizi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (4.379Mb)

Date

2017

Author

Uygun, Recep

Metadata

Show full item record

Citation

Uygun, R. (2017).Örnek bir EMU boji şasisinin statik analizi (Yüksek Lisans Tezi).

Abstract

Bu tez çalışmasında, örnek bir EMU bojisine ait şasinin Ansys Workbench 14.5 kullanılarak sonlu elemanlar analizi metoduyla statik analizinin incelenmesi gerçekleştirilmiştir. Boji yol tarafından üretilen titreşimlerin azaltılarak vagon gövdesine geçmesini sağlayan, hareket esnasında vagonun virajları daha kolay almasını ve yönlenmesini sağlayan mekanik bir sistemdir. Boji şasisi ise boji üzerindeki ekipmanların bağlandığı, bojiye gelen yüklerin sönümlendiği yapıdır. Söz konusu yapıya ait 3 boyutlu çizim Ansys Workbench 14.5 programına aktarılmıştır. Program modülünde Uluslararası Demiryolları Birliği UIC 515 – 4 standardına uygun olarak boji şasisine gelen yükler statik olarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda olusan gerilmeler genel olarak akma sınırının altında kaldığından EMU (elektrikli tren seti) boji şasisinin UIC 515-4 (uluslararası demiryolu birliği) standardına göre genel olarak uygun olduğu görülmüş ve iyileştirme yapılması gereken komponentler tespit edilmiştir.
 
In this thesis, a numerical investigation for the static analysis of an EMU bogie chassis is proposed by performing the finite element analysis method. In this system, the bogie provides maneuverability by reducing the mechanical vibrations due to the numerous ground effects. What is more, bogie chassis is the significant structure where the loads on the bogie are compensated. By taking the Railway Association UIC 515-4 standard into account, a rigorous analysis is utilized in Ansys Workbench 14.5® for the aforementioned system. The contribution of this study lies in two aspects. In the former one, it has been shown that the stress levels on the bogie chassis are below the yielding point as it is specified in the considered standard. In the latter one, the components to be improved in terms of the strength are identified.
 

URI

https://hdl.handle.net/11491/175

Collections

  • Tez Koleksiyonu



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Open Science Policy ||
| Open Access Policy | Guide | Contact |

DSpace@Hitit

by OpenAIRE
Advanced Search

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Context

Edit this itemExport ItemExport Metadata

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Open Science Policy|| Open Access Policy || Guide|| Library|| Hitit University |||| OAI-PMH

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Çorum, Turkey
If you find any errors in content, please contact: kutuphane@hitit.edu.tr or call to (0364) 219 2770 / 2774

Creative Commons License
DSpace@Hitit by Hitit University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License..

DSpace@Hitit:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.