Örnek bir EMU boji şasisinin statik analizi
dc.contributor.advisor | Tunalıoğlu, Mert Şafak | |
dc.contributor.author | Uygun, Recep | |
dc.date.accessioned | 2019-03-20T10:35:05Z | |
dc.date.available | 2019-03-20T10:35:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-12-04 | |
dc.identifier.citation | Uygun, R. (2017).Örnek bir EMU boji şasisinin statik analizi (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/175 | |
dc.description.abstract | Bu tez çalışmasında, örnek bir EMU bojisine ait şasinin Ansys Workbench 14.5 kullanılarak sonlu elemanlar analizi metoduyla statik analizinin incelenmesi gerçekleştirilmiştir. Boji yol tarafından üretilen titreşimlerin azaltılarak vagon gövdesine geçmesini sağlayan, hareket esnasında vagonun virajları daha kolay almasını ve yönlenmesini sağlayan mekanik bir sistemdir. Boji şasisi ise boji üzerindeki ekipmanların bağlandığı, bojiye gelen yüklerin sönümlendiği yapıdır. Söz konusu yapıya ait 3 boyutlu çizim Ansys Workbench 14.5 programına aktarılmıştır. Program modülünde Uluslararası Demiryolları Birliği UIC 515 – 4 standardına uygun olarak boji şasisine gelen yükler statik olarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda olusan gerilmeler genel olarak akma sınırının altında kaldığından EMU (elektrikli tren seti) boji şasisinin UIC 515-4 (uluslararası demiryolu birliği) standardına göre genel olarak uygun olduğu görülmüş ve iyileştirme yapılması gereken komponentler tespit edilmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | In this thesis, a numerical investigation for the static analysis of an EMU bogie chassis is proposed by performing the finite element analysis method. In this system, the bogie provides maneuverability by reducing the mechanical vibrations due to the numerous ground effects. What is more, bogie chassis is the significant structure where the loads on the bogie are compensated. By taking the Railway Association UIC 515-4 standard into account, a rigorous analysis is utilized in Ansys Workbench 14.5® for the aforementioned system. The contribution of this study lies in two aspects. In the former one, it has been shown that the stress levels on the bogie chassis are below the yielding point as it is specified in the considered standard. In the latter one, the components to be improved in terms of the strength are identified. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER -- ÖZET, iv -- ABSTRACT, v -- TEŞEKKÜR, vi -- İÇİNDEKİLER, vii -- ÇİZELGELER DİZİNİ, ix -- ŞEKİLLER DİZİNİ, x -- RESİMLER DİZİNİ, xi -- SİMGELER VE KISALTMALAR, xiv -- 1. GİRİŞ, 1 -- 2. KURAMSAL TEMELLER VE KAYNAK ARAŞTIRMASI, 8 -- 2.1. Boji, 8 -- 2.1.1. Aks Sayısına Göre Bojiler, 8 -- 2.1.2. Beşikli ve Beşiksiz Bojiler, 10 -- 2.1.3. Jakobs Bojiler, 11 -- 2.2. EMU Bojisi, 12 -- 2.2.1. Boji planı, 15 -- 2.2.2 Boji konfigürasyonları, 16 -- 2.2.3. Boji şasisi, 22 -- 2.2.4. Tekerlek seti tertibatı, 23 -- 2.2.5. Aks kutusu / Aks yatağı, 24 -- 2.2.6. Tahrik ünitesi, 24 -- 2.2.7. Birincil süspansiyon, 26 -- 2.2.8. İkincil süspansiyon ve düzleştirme sistemi, 27 -- 2.2.9. Yalpa önleme çubuğu tertibatı, 28 -- 2.2.10. Merkezi pivot tertibatı, 29 -- 2.2.11. Bağlantı donanımı, 30 -- 2.2.12. Boru tesisatı, 31 -- 2.2.13. Sensörler ve kablolar, 31 -- 2.2.14. Tekerlek boden yağlama sistemi, 31 -- 2.2.15. Kum püskürtücü, 32 -- 2.2.16. Kurtarma sistemi, 33 -- 3. BOJİ ŞASİSİNİN STATİK ANALİZ YÖNTEMİ, 34 -- 3.1. Statik Analiz Tanımlamaları, 34 -- 3.1.1. Statik analiz kavramı, 34 -- 3.1.2. Sonlu elemanlar analizi kavramı, 34 -- 3.1.3. ANSYS Workbench 14.5 ile bilgisayar destekli analiz kavramı, 35 -- 3.2. EMU Bojisine Ait Şasinin Statik Analizinin Gerçekleştirilmesi, 35 -- 3.2.1. Malzeme seçimi, 35 -- 3.2.2. SE (Sonlu Elemanlar) modeli, 36 -- 3.2.3. Yükleme şartları ve EN 13749 (boji şasisi standartları), 36 -- 4. BOJİ ŞASİSİNİN STATİK DAYANIMININ ANSYS WORKBENCH 14.5 KULLANILARAK İNCELENMESİ, 44 -- 4.1. Analiz Şartlarının Ansys Workbench 14.5 Programına Aktarılması, 44 -- 4.2. Ansys Workbench 14.5 Statik Analiz Sonuçları, 52 -- 4.2.1. İstisnai yükler 1 (İ1) : maksimum dikey yük + maksimum yanal yük + burulma, 52 -- 4.2.2. İstisnai yükler 2 (İ2) : maksimum dikey yük + maksimum boyuna yük + burulma, 54 -- 4.2.3. İstisnai yükler 3 (İ3) : maksimum dikey yük + ivmelenme etkisi, 56 -- 4.2.4. İstisnai yükler 4 (İ4) : boş vagon kütlesi + düşük hız derayman etkisi . 57 -- 4.3. Sonuçların İncelenmesi, 59 -- 5. SONUÇ VE ÖNERİLER, 65 -- KAYNAKLAR,68 -- ÖZGEÇMİŞ,71 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | EMU | en_US |
dc.subject | Boji | en_US |
dc.subject | Statik Analiz | en_US |
dc.subject | Sonlu Elemanlar Metodu | en_US |
dc.subject | Ansys Workbench | en_US |
dc.title | Örnek bir EMU boji şasisinin statik analizi | en_US |
dc.title.alternative | Static analysis of an example of EMU bogie frame | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |