Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇoştu, Yakup
dc.contributor.authorDemirdağ, Muhammet Fatih
dc.date.accessioned2019-08-23T10:21:36Z
dc.date.available2019-08-23T10:21:36Z
dc.date.issued2015en_US
dc.date.submitted2015-06-17
dc.identifier.citationDemirdağ, M.F. (2015). İslam öncesi toplumlarda örtünme (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/3751
dc.description.abstractEskiçağlarda kadınlar üretkenliği sebebiyle bereketi ve tabiatı sembol etmiştir. Ancak kadının statüsü her toplumda farklı olmuştur. Genel olarak bakıldığında, kadının erkeğe göre arka planda kaldığı görülür. İşte bu ayrım sosyal bir problemdir ve sosyolojinin incelediği konulardandır. Ayrıca kimi bilim adamına göre de bazı medeniyetler Anaerkil sistem içinde yaşamışlardır. Bu sistemde kadın aktif, erkek pasiftir. Örtünme ise insan tarihi kadar eski bir kökene sahiptir. Eskiçağlarda kadın örtünme ile kendini farklı roller içinde bulmuştur. Bazen soylu bir eş, bazen de tapınak fahişesi için bir sembol olmuştur. Bazı medeniyetler de ana tanrıçalarını başı örtülü olarak tasvir etmiş, bazen de mezar stellerinde hizmetçi kadın tipleri örtülü olarak betimlenmiştir. Sosyo-kültürel olarak kadının konumundaki değişiklik gibi örtünme kültürü de değişim göstermiştir. Bu çalışmamda İslam öncesi toplumlarda farklı bir role bürünen kadının konumundan, Anaerkil toplum düzenindeki hegemonyasına değinerek, çeşitli sebeplerden dolayı kadının tarihsel bilgiler ışığında örtünmesi üzerinde durulmuştur. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. İslam öncesi toplumlarda örtünme konusunun ele alındığı bu çalışmanın, birinci bölümde İslam öncesi toplumların coğrafi, tarihi ve kültürel özellikleri tanıtılmıştır. İkinci bölümde cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları kısaca açıklandıktan sonra, kadının eskiçağlardaki konumu ele alınmış, daha sonra Ana Tanrıça kültü ve Anaerkillik kavramları üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde ise, İslam öncesi dönemlerde çeşitli medeniyetlerdeki örtünme konusu ele alınmıştır. Daha sonra arkeolojik buluntular sonucunda örtünmeyle alakalı eserlerden bahsedilmiştir. Sonuç bölümünde ise konuya ilişkin genel bir değerlendirilmeye gidilmiştir.en_US
dc.description.abstractIn old ages, women symbolized fertility and nature due to their productivity. However, the status of women has been different in every society. When looked at the issue generally, it is seen that women are dropped behind compared to men. This distinction is a social problem and is one of the issues sociology studies. Besides, according to some scientists, some civilizations lived in matriarchal system. In this system, women were active and men were passive. Purdah is, by the way, has an origin as old as human history. In old ages, women found her selves in different roles with purdah. It sometimes symbolized a noble wife and sometimes symbolized a temple courtesan. Some civilizations portrayed their mother goddess in purdah, and sometimes, on grave steles maid women types portrayed in hijab. Socio-culturally, purdah culture demonstrates change as well as the status of women. In this study, by referring from status of women playing different roles in pre-Islamic societies to hegemony of women on matriarchal society, purdah for several reasons is going to be studied in the light of historical information. The study consists of three parts. In this study, at which purdah in pre-Islamic societies are studied, for the sake of a better understanding, the geographical, historical and cultural aspects of pre-Islamic societies are introduced in the first part. In the second part, after explaining the concepts of gender and social gender briefly, the status of women in old ages is studied and after that, the concepts of mother goddess cult and matriarchy are dwelled on. In the third part, purdah in several civilizations in pre-Islamic periods is discussed. After wards, it is mentioned about artifacts, found by archaeological studies, related to purdah. For the conclusion part, a general evaluation about the issue is done.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖZET --İ ABSTRACT--İİ İÇİNDEKİLER--İİİ ŞEKİLLER DİZİNİ--Vİ KISALTMALAR --. Vİİ ÖNSÖZ --.Vİİİ GİRİŞ-- 1 1. ARAŞTIRMANIN KONUSU VE AMACI--. 1 2. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ -- 2 3. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ-- 2 BİRİNCİ BÖLÜM: İSLAM ÖNCESİ TOPLUMLARIN GENEL ÖZELLİKLERİ 1. ARAP YARIMADASI VE CAHİLİYE DÖNEMİ--. 4 2. İLK ÇAĞ MEDENİYETLERİ-- 7 2.1. Mezopotamya-- 7 2.1.1. Sümerler (M.Ö. 4000 -2350)--. 9 2.1.2. Akkadlar (M.Ö. 2350 -2150)--. 11 2.1.3. Elamlar (M.Ö. 3000 - M.Ö. 640)--. 12 2.1.4. Babiller (M.Ö. 1800 -539 -478) -- 13 2.1.5. Asurlular (M.Ö. 2000 -612)--. 14 2.2. Mısır Uygarlığı (M.Ö. 3000'den M.Ö. 525‟e kadar)-- 15 2.3. Pers Medeniyeti-- 20 2.4. Hint Medeniyeti --. 21 2.5. Doğu Akdeniz Uygarlığı-- 24 2.5.1. Fenikeliler-- 24 2.5.2. İbraniler -- 25 2.6. Çin Uygarlığı--. 26 2.7. Anadolu Uygarlıkları -- 28 2.7.1. Hititler (M.Ö. 1800-1200) --. 28 iv 2.7.2. Frigyalılar (M.Ö. 750-300)-- 31 2.7.3. Urartular (M.Ö. 900-600) -- 33 2.7.4. Lidyalılar (M.Ö. 700-300) --. 35 2.7.5. İonya (Akhalar)--. 35 2.8. Antik Yunan ve Ege Medeniyeti-- 36 İKİNCİ BÖLÜM: İSLAM ÖNCESİ TOPLUMLARDA KADIN 1. CİNSİYET VE TOPLUMSAL CİNSİYET-- 41 1.1. Doğu ve Batı‟da Kadın--. 42 1.2. Tarih Öncesi ve Sonrası Anadolu‟da Kadın-- 50 1.3. Eski Türkler‟de Kadın-- 54 1.4. Cahiliye Döneminde Kadın-- 57 2. ANATANRIÇA KÜLTÜ VE ANAERKİLLİK -- 59 2.1. Ana Tanrıça Kültü--. 59 2.2. Anaerkillik (Matriarchy)-- 64 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: İSLAM ÖNCESİ TOPLUMLARDA ÖRTÜNME 1. ÖRTÜNME TERMİNOLOJİSİ--. 72 2. MEZOPOTAMYA’DA ÖRTÜNME--. 75 3. HİNT KÜLTÜRÜ’NDE ÖRTÜNME-- 76 4. ARAP YARIMADASI’NDA ÖRTÜNME-- 77 5. PERSLER’DE ÖRTÜNME --. 77 6. YAHUDİLİK’TE ÖRTÜNME -- 78 7. HIRİSTİYANLIK’TA ÖRTÜNME-- 78 8. ANADOLU UYGARLIKLARINDA ÖRTÜNME-- 80 8.1. Hititlerde -- 80 8.2. Friglerde --. 81 9. ESKİ TÜRKLERDE ÖRTÜNME--. 81 10. ARKEOLOJİK BULUNTULAR VE TARİHİ ESERLERDE ÖRTÜNME TASVİRLERİ-- 83 v 10.1. İnandık Vazosu--. 83 10.2. Bitik Vazosu-- 85 10.4. Aspasia --. 87 10.5. Pudicitia Tipi-- 88 10.6. Peçeli İsis -- 90 10.7. Rheia Tasviri -- 92 11.8. Hestia Heykeli-- 93 10.9. Kibele/Kubaba Tasviri -- 94 10.10. Parthenon Tapınağı Doğu Friz Sahnesi--. 95 10.11. Rakkase Figürini --. 96 10.12. Binek Üzerinde Kadın Figürü -- 97 10.13. Meryem Betimlemeleri -- 98 10.14. Tanagra Heykelcikleri-- 101 10.15. Aigai Kadın BaĢları--. 102 10.16. Pitane Kadın Figürinleri--. 103 10.17. Kadın Maskları-- 104 10.18. Tekirdağ‟dan Örtülü Kadın BaĢları-- 106 10.18. Satrap Lahdi --. 107 10.19. Magna Matter ve Attis Kabartması-- 108 10.20. Lekythos Üzerinde Sakkoslu Kadınlar-- 109 SONUÇ -- 111 KAYNAKÇA--. 113 İNTERNET KAYNAKLARI--. 125 HARİTALAR-- 127en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİslam Öncesien_US
dc.subjectKadınen_US
dc.subjectAnaerkil Kültüren_US
dc.subjectÖrtünmeen_US
dc.subjectPre-Islamicen_US
dc.subjectWomenen_US
dc.subjectMatriarchal Cultureen_US
dc.subjectPurdahen_US
dc.titleİslam öncesi toplumlarda örtünmeen_US
dc.title.alternativePurdah in pre-Islamic socitiesen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster