Güncel Gönderiler: Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Toplam kayıt 98, listelenen: 41-60
-
Kur’an’a yönelik tahrif iddialarına Zeydî tepki
(Hitit Üniversitesi, 2006)Kur’an’da tahrif (distortion) iddiaları, III./IX. asırda özellikle bu asrın ikinci yarısında yoğunlaşmıştır. Bu dönem, imam olacak kimsenin nassta açıkça belirtilmesi anlayışı ve bunu temellendirme tartışmalarının yoğunlaştığı, ... -
Türk modernleşmesi sürecinde tasavvuf alanında ortaya çıkan bazı yöntem tartışmaları
(Hitit Üniversitesi, 2006)Bu makalede, Osmanlı’nın son yüzyılını ve Cumhuriyet’in ilk yıllarını kapsayan süreçte tasavvuf alanında meydana gelen bazı yöntem tartışmaları ele alınmıştır. Öncelikle tasavvufun İslâm bilimlerinden biri olup olmadığına ... -
Tekke ve Zaviyeler Kanunu çerçevesinde Alevîlik-Bektaşîlik
(2014)Makalenin giriş kısmında, 677 Sayılı Tekke ve Zaviyeler Kanunu’nun mahiyeti ve söz konusu kanunun tarihsel arka planı ele alınmıştır. Birinci kısımda ise Alevîlik-Bektaşîlik meselesinin kökenlerine değinilmiştir. Daha ... -
Tasavvufta kalbin kirlenmesi ve temizlenmesi konusu
(2015)Bu makalede önce mutasavvıfların anlayışına göre kalbin tanımı, kirlenmesi ve buna sebep olan etkenlerin neler olduğu ortaya konulmaktadır. Daha sonra mutasavvıfların kalp temizliği ve onu sağlayan unsurlar hakkındaki ... -
Lokman Suresinin 34. Âyeti çerçevesinde tefsirde bir mahiyet sorgulaması
(2015)Bu makale Lokman sûresinin son ayetlerinde geçen ve daha çok “mugayyebatı hamse-beş bilinmeyen” ayetlerinin tarihi süreçte nasıl yorumlandığını ele almaktadır. Klasik dönemlerde ayette geçen ifadeler gayb olarak ... -
Fecr Suresinin 27-30. Ayetlerinin (Nefs-i Mutmainne) anlaşılma sorunları üzerine
(2015)Fecr suresinin 27. ayetinde geçen “Ey huzura eren nefis” ifadesinde hitabın kime olduğuna dair bazı tartışmalar mevcuttur. Buna göre hitabın, surenin insicamı dikkate alınarak müşriklere dönük bir hitap olması gerektiği ... -
Mantığın bir tefsir yöntemi olarak kullanılması: Muhammed Hâdimî’nin Enfâl Sûresinin 23. Âyetini tefsiri
(2015)Mantığın ilimler üzerinde bağlayıcı bir üst disiplin oluşundan sonra yöntemlerinin çeşitli alan- larda kullanıldığı görülmektedir. Mantık İslam ilimlerinin birçoğunda tanımlama, ölçme ve de- ğerlendirme yapılırken ... -
Tasavvufî düşüncede Hz. Muhammed algısı
(2012)Hz. Muhammed, sûfîlerin manevi hayatlarında örnek olarak benimsedikleri mükemmel insan mode-lidir. Sûfîler, nübüvvetin son bulduğunu belirtmekle birlikte, Hz. Peygamber’in velâyetinin kâmil müminler tarafından devam ... -
Agnostisizm
(2012)Yaklaşık birbuçuk asırlık geçmişi olan bir terim olmasına rağmen agnostisizm, günümüzde bir felsefî görüş olarak ateizmden neredeyse daha yaygın hale gelmiştir. Bu öneminden dolayı agnostisizm, sosyolojik, psikolojik ... -
İbn Haldun’un ilim anlayışında felsefe ve tarih tasavvuru
(2011)İbn Haldun tarih ve felsefe konusundaki yeni yaklaşımlarından sebebiyle oldukça farklı bir düşünür olarak kabul edilmiştir. İslam felsefesinde Meşşâî akımın metafizik düşüncesi hakkındaki eleştirilerinden dolayı İbn ... -
Bilimselliğin kriteri ve sınırları problemi - Bilim, bilim olmayan ve sahte bilim
(2011)Bu makale, bilim felsefesi edebiyatında “bilimin sınırları problemi” denen sorunu ele almaktadır. Bu çerçevede şu sorulara cevap aranmaktadır: bir metni, bir teoriyi, bir araştırmayı bilimsel yapan şey nedir? Bilimi ve ... -
Fârâbî ve İbn Sînâ'ya göre meâd meselesi
(2010)Bu çalışmada insanî nefislerin bedenden ayrılışı sonrası durumu Fârâbî ve İbn Sînâ’ya göre incelendi. Bu iki düşünürü seçmedeki maksadımız, Meşşâî ekole mensup olmaları ve düşüncelerinin benzer ve farklı yönlerini ortaya ... -
Özgün bir nakil biçimi olarak vücûh ve nezâir edebiyatı
(2010)Erken dönem tefsir edebiyatı ve özellikle vücûh ve nezâir çalışmaları, yazılı ve özgün bir nakil yolunu temsil etmektedir. Mukâtil’den başlamak suretiyle elimizdeki matbu nüshalardan hareketle bu edebiyatın başlangıcına ... -
Hidayet ve Dalâleti Allah'a nispet eden ayetler nüzul döneminde nasıl algılanıyordu?
(2010)Hidayet ve dalâleti Allah’a nispet eden âyetlerin nüzul döneminde nasıl algılandığı konusu, bir zihniyet tarihi meselesidir. Anladığımız kadarıyla bu âyetler, Kur’an söyleminin karakteristik ifadelerindendir ve Müslümanların ... -
Hz. Peygamber'e yönelik nezaketsizliklere karşı Sahâbe-i Kiramın tepkileri
(2010)Bu çalışmada; önce Hz. Peygamber’e doğrudan ya da dolaylı olarak yönelen nezaketsizliklere karşı sahâbe-i kiramın tepkileri ele alınmakta, nezaketsizlik/kabalık niteliği taşımadığı halde, sahâbenin sırf Hz. Peygamber’den ... -
Nazik olmayan bazı söz ve davranışlar karşısında Hz. Peygamber
(2010)İnsanlar bazen beşeriyetlerinin de bir gereği olarak hata eder, nazik olmayan davranışlarda bulunabilirler. Sünnet kültürünün korunması ve ileriki nesillere taşınmasında büyük hizmetler üstlenen sahâbe-i kiram da beşer ... -
Gerekçelendirme, epistemik seviyeler ve kesin bilgi: Farabî ve Chisholm karşılaştırması
(2010)“Gerekçelendirme, doğru inancı bilgi yapar mı?” ve “Kesin bilgi mümkün müdür?” soruları epistemolojinin temel tartışmalarıdır. Chisholm bunlara “epistemik seviyeler” kavramsallaştırması ile cevap verir ve bilginin kesinlik ... -
Kur'ân imlâsının gelişim süreci üzerine bazı tespit ve değerlendirmeler
(2010)Kur’ân-ı Kerim nüzulünden itibaren Hz. Peygamber döneminde yazıya geçirilmeye başlamış bir kitaptır. İlk halife Hz. Ebu Bekir döneminde cemedilmiş, ikinci halife Hz. Osman döneminde de çoğaltılarak İslâm beldelerine ... -
اإلعجاز القرآني في كلمة ” اتا َ ِكف “
(2015)هذا البحث بين من خلاله:الاعجاز البياني والعلمي البليغ في إختيار كلمة القرآنية: وقد إنكشف من خلال البحث تسعة معان لكلمة كتافا كلها تطابق السياق القرآني, وأقوال المفسرين واللغة العربية والحقيقة العلمية وهذه المعاني هي الضم ... -
Bir Karizmatik otorite örneği olarak İmamet ve Mehdi Anlayışı: Türkiye Caferîleri (Iğdır Örneği)
(2014)Karizma ve karizmatik niteliğin tanımlanmasında dinin yeri yadsınamaz. Bu ilişkiden dolayı çoğu dini liderlik, “karizmatik niteliği” içkindir ve çoğu din ve dini grupta karizmatik dini lider tipine rastlanır. Müslüman ...