Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorCengil, Muammer
dc.contributor.authorÖztürk Zurnacı, Şükran
dc.date.accessioned2019-12-13T13:44:02Z
dc.date.available2019-12-13T13:44:02Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-05-28
dc.identifier.citationÖztürk Zurnacı, Ş. (2019). İmam hatip ortaokulu öğrencilerinde tanrı tasavvuru (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5504
dc.description.abstractDin psikolojisi insanoğlunun yaşamının dini ve ruhsal yönünü ve bu ruhsal yönün insan davranışları üzerindeki etkilerini, olası neden ve sonuçlarını da göz önünde bulundurarak inceleyen bilimdir. İnsan hayatında din duygusunun oluşum nedenlerinin temelinde Tanrı kavramının önemli bir yeri vardır ve Tanrı tasavvuru konusu da din psikolojisi açısından büyük önem taşır. Piaget’in bilişsel gelişim dönemlerinden somut işlemler dönemi olarak adlandırmış olduğu dönemde çocuk yeterli zihni olgunluğa erişemediği için tasavvurları da daha çok var olan şeyler üzerinden yapmaktadır. Somut işlemler dönemi ile soyut işlemler döneminde bulunan çocuklar arasında Allah tasavvuru konusunda ne gibi farklılıkların olduğu, somut işlemler döneminde bulunan bir çocuğun Allah gibi soyut bir kavramı ne şekilde tasavvur ettiği, tasavvur konusunda gerekli zihni olgunluk dışında dış etmenlerinde etkili olup olmadığı gibi hususlar hep merak edilegelmiştir. Çalışmamızda somut işlemler döneminde bulunan çocukların Allah tasavvurunun nasıl olduğu ve bu tasavvur üzerinde alınan eğitim veya sosyal çevrenin etkilerinin olup olmadığı gibi konular incelenmiştir. Araştırmamızın örneklemini Çorumda bulunan Danişment Gazi İHO, Suheybi Rumi İHO, Yıldırım Beyazıt İHO ve Türkiyem İHO’da okuyan 10-11 ve 13-14 yaş grubunda bulunan 48 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmamızı oluştururken veri toplama amaçlı yarı yapılandırılmış mülakat metodu kullanılmıştır. Araştırmamızda elde ettiğimiz bulgular betimsel çözümleme yöntemiyle yorumlanarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak şunları söyleyebiliriz. 10-11 yaş grubu öğrencilerimiz için genel bir değerlendirme yapacak olursak Allah’ı tasavvur ederken onun bazı sıfatlarını her ne kadar soyut özelliklerle tasavvur etmiş olsalar da öğrencilerin genelinde somut işlemler döneminin bilişsel özelliklerinin etkin olduğu görülmüştür. Kullanmış oldukları ifadelerinden de anlaşıldığı üzere soyut tasavvurlarının altında almış oldukları dini eğitimin ve sosyal çevrelerinden edinmiş oldukları hazır, ezberlenmiş bilgilerin yattığı görülmüştür. Bu dönem çocuklarının Piaget’in bilişsel gelişim kuramının somut ii işlemler döneminin genel özelliklerini taşıdığı görülmüştür. 13-14 yaş grubunda bulunan öğrencilerimizde ise Allah’ı insan biçiminde tasavvurlarının gitgide zayıfladığı, ancak bu yaş grubundaki çocukların soyut işlemler dönemine giriş yaptıkları söylenememekle birlikte zihinsel olarak bir geçiş dönemi içerisinde oldukları söylenebilir. Çocukların Allah’ı çoğunlukla soyut zaman zaman da somut olarak tasavvurlarının temelinde bu yatmaktadır. 14 yaşından sonra çocuk zihinsel olgunluk düzeyine erişecek ve Yaratıcıyı soyut özelliklerle tasavvur etme kabiliyetini tam olarak kazanacaktır denilebilir.en_US
dc.description.abstractThe psychology of religion is the science that examines the spiritual aspect of human life and its effects on human behavior by considering the causes and consequences of behavior. The concept of God has an important place on the basis of the causes of religion in human life and the notion of God is of great importance in terms of the psychology of religion. In the Concrete Operations Period, one of Piaget’s Cognitive Development Periods, the child makes the imagination more through the existing things because he/she cannot reach the sufficient maturity of his / her mind. What kind of differences there are between the children in the period of concrete operations and the children in the period of abstract operations, how a child who is in the period of concrete operations envisions an abstract concept like Allah, whether the external factors other than the necessary cognitive maturity are also effective or not are always wondered. In our study, the subjects such as how the children, in the period of concrete operations,envisions im Allah and whether there are effects of education or social environment on this imagination have been examined. 48 studens, who are in the 10-11 and 13-14 age groups and study at Danişment Gazi İmam Hatip Secondary School, Suheybi Rumi İmam Hatip Secondary School, Türkiyem İmam Hatip Secondary School and Yıldırım Bayezit İmam Hatip Secondary Schoolin Çorum, form the sample of our research. Semi-structured interview method has been used for data collection purposes. The findings of our research were evaluated by using descriptive analysis method. To sum up generally; for 10-11 age group students, although they conceive Allah with some adjectives with abstract traits while envisioning Him, it has been observed that the cognitive characteristics of the period of concrete operations are effective. As it is understood from the statements they used, it is seen that the religious education they have taken and the ready and memorized information they have acquired from their social surroundings exist under their abstract imagination. It is observed that iv the children in this period demonstrate the general characteristics of the Concrete Operations Period, one of Piaget’s Cognitive Development Periods. For the students who are in the age group of 13-14, it is possible to say that the imaginations of God in human form are becoming weaker, but the children in this age group cannot be said to enter the abstract period but they are mentally in a transition period. this is the basis why children envision Allah most of the time as abstrarct and sometimes as concrete. After the age of 14, it can alleged that the child will be able to reach the level of mental maturity and will fully gain the ability to envisage the creator with abstract features.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- iii İÇİNDEKİLER -- v TABLOLAR DİZİNİ -- ix KISALTMALAR -- xi ÖN SÖZ -- xii GİRİŞ -- 1 1. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ -- 1 2. ARAŞTIRMANIN AMACI VE ÖNEMİ -- 3 3. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ -- 3 4. ARAŞTIRMANIN VARSAYIMLARI -- 3 5. SINIRLILIKLAR -- 3 6. ARAŞTIRMANIN EVRENİ VE ÖRNEKLEMİ -- 3 BİRİNCİ BÖLÜM SON ÇOCUKLUK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 1.1. FİZİKSEL (DEVİNİMSEL) GELİŞİM -- 5 1.2. BİLİŞSEL (ZİHİNSEL) GELİŞİM -- 7 1.2.1. Duyusal Hareketsel Dönem (Sensory Motor Stage) -- 7 1.2.2. İşlem Öncesi Dönem (Preoperational Stage) -- 8 vi 1.2.3. Somut İşlemler Dönemi (Concrete Operational Stage) -- 8 1.2.4. Soyut İşlemler Dönemi (Formal Operational Stage) -- 10 1.3. PSİKO-SEKSÜEL (CİNSEL) GELİŞİM -- 11 1.4. PSİKO-SOSYAL GELİŞİM -- 133 1.5. AHLAKİ GELİŞİM -- 176 1.5.1. Psikanalitik Yaklaşım -- 188 1.5.2. Bilişsel Yaklaşım -- 19 1.5.3. Kohlberg’in Ahlaki Gelişim Yaklaşımı -- 210 1.5.3.1. Gelenek Öncesi Düzey (ilk çocukluk) -- 210 1.5.3.2. Geleneksel Düzey (Son çocukluk-İlk Ergenlik) -- 211 1.5.3.3. Gelenek Sonrası Düzey( Son Ergenlik+) -- 222 İKİNCİ BÖLÜM ÇOCUKLARDA ALLAH TASAVVURU 2.1. TASAVVUR VE DİNİ TASAVVUR -- 243 2.2. ALLAH KAVRAMI VE ALLAH TASAVVURU -- 254 2.2.1. Antropomorfik Tanrı Anlayışı -- 310 2.2.2. Egosantrik Tanrı Anlayışı -- 332 2.2.3. Mekân İçinde Tanrı Tasavvuru -- 343 2.3. ALLAH TASAVVURU KAVRAMINA PİAGET’İN BİLİŞSEL GELİŞİM TEORİSİ AÇISINDAN GENEL BİR BAKIŞ -- 354 2.3.1. Bebeklik Dönemi (0-2 yaş ) -- 354 2.3.2. İlk Çocukluk Dönemi (3-6 yaş arası) -- 365 2.3.3. Son Çocukluk Dönemi (7-12 yaş arası) -- 365 2.3.4. Erinlikle Başlayan Dönem (12 yaş ve üzeri) -- 376 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM BULGULAR VE YORUM vii 3.1. ÖĞRENCİLERİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ İLE İLGİLİ BULGULAR -- 387 3.1.1. Okullarına Göre Katılımcıların Durumları: -- 387 3.1.2. Sınıflarına Göre Katılımcıların Durumları -- 387 3.1.3. Yaşlarına Göre Katılımcıların Durumları -- 38 3.1.4. Cinsiyetlerine Göre Katılımcıların Durumları -- 38 3.1.5. Babalarının Öğrenim Düzeylerine Göre Katılımcıların Durumları -- 38 3.1.6. Annelerinin Eğitim Düzeylerine Göre Katılımcıların Durumları -- 39 3.1.7.Anne ve Babalarının Mesleğine Göre Katılımcıların Durumları -- 39 3.2. ÖĞRENCİLERDE ALLAH TASAVVURUYLA İLGİLİ BULGULAR -- 40 3.2.1. Somut ve Soyut Allah Tasavvuruna Göre Katılımcıların Durumları -- 410 3.2.1.1. Allah’ın Varlığına ve Birliğine Yönelik Tasavvurlara Göre Katılımcıların Durumları -- 443 3.2.1.2. Allah Dendiğinde Zihinlerinde Oluşan Tasavvura Göre Katılımcıların Durumları -- 476 3.2.1.3. Allah’a Mekân Atfetme Tasavvuruna Göre Katılımcıların Durumları -- 510 3.2.1.4. Katılımcıların Allah’a Bir Aile Atfetme Durumları -- 554 3.2.1.5. Allah’ın Ezeli-Ebedi Oluşu ile İlgili Tasavvurlarına Göre Katılımcıların Durumları -- 576 3.2.1.6. Katılımcıların Allah’a Cinsiyet Atfetme Durumları -- 58 3.2.1.7. Allah Hakkında Merak Edilen Hususlarla İlgili Tasavvurlara Göre Katılımcıların Durumları -- 621 3.2.1.8. Allah’ın Kudreti Hakkındaki Katılımcıların Durumları -- 654 3.2.1.9. Katılımcıların Allah'ın temel ihtiyaçlarının olup olmadığı ile İlgili Tasavvurlarına Göre Durumları -- 665 3.2.2. Sevgi ve Korkuya Dayalı Tanrı Tasavvuru -- 67 viii 3.2.2.1.Allah’a Duyulan Sevgi İle İlgili Bulgular -- 67 3.2.2.2. Katılımcıların Allah’ın Kendilerini Sevdiğine İnanma ile İlgili Durumları -- 721 3.2.2.3. Katılımcıların Allah’ın Korkulan Bir Varlık Olup Olmadığı ile İlgili Tasavvurlarına Göre Durumları -- 7776 3.2.2.4. Allah’a İnanıp Güvenme İle İlgili Tasavvurlarına Göre Katılımcıların Durumları -- 853 SONUÇ -- 86 KAYNAKÇA -- 91 EK GÖRÜŞME FORMU -- 93en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBilişsel Gelişimen_US
dc.subjectTanrıen_US
dc.subjectTasavvuren_US
dc.titleİmam hatip ortaokulu öğrencilerinde tanrı tasavvuruen_US
dc.title.alternativeThe imagination of allah among the imam-hatip secondary school studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster