Seçilmiş bazı ilköğretim okulu öğrencilerinin Tgmd-II testine göre temel motor özelliklerinin araştırılması
Citation
Keskin, E. Ç. (2019). Seçilmiş bazı ilköğretim okulu öğrencilerinin Tgmd-II testine göre temel motor özelliklerinin araştırılması (Yüksek Lisans Tezi).Abstract
Bu çalışmada, seçilmiş bazı ilköğretim okulu öğrencilerinin (7-9 yaş) TGMD-II testine göre temel motorik özelliklerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmamızda 199 erkek ve 234 kız çocuk olmak üzere toplamda 433 çocuk denek olarak kullanılmıştır. Ölçüm yapılması belirlenen çocuklar gönüllü olarak katılım sağlamıştır. Temel motorik özellikleri ölçmede güvenirliliği yüksek düzeyde olan TGMD-II testi kullanılmıştır. Çocukların yaş, cinsiyet, ebeveyn öğrenim durumu ve meslekleri, kırsal, merkez okulda öğrenim görmesiyle ilişkili olarak temel motor gelişim düzeylerini belirleyebilmek amacıyla ölçümler yapılmıştır. Çocukların temel motor gelişim düzeyi ölçüm derecelerine Bruininks-Oseretsky ve TGMD-II testleri öncelikli olarak normallik testi uygulanmıştır. Normallik testinin ardından çocukların yaş, cinsiyet, ebeveyn öğrenim durumu ve meslekleri, kırsal, merkez okulda öğrenim görmesi gibi değişkenlerine göre yer değiştirme becerileri, nesne kontrol becerileri ve BKMGT-2 toplam puanlarının anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği tek yönlü varyans analizi (ANOVA) aracılığıyla incelenmiştir. ANOVA sonuçlarının anlamlı olması durumunda varyansların homojenliği varsayımının karşılanması durumunda işlem sonrası Bonferroni testi gerçekleştirilmiştir. Varvansların homojenliği varsayımı karşılanmadığında ise Welch F testi ve işlem sonrası Games-Howell testi kullanılmıştır. Tüm istatistiksel analizlerde anlamlılık düzeyi p<.05 olarak kabul edilmiştir. Bu araştırmada ele edilen sonuçlara göre; cinsiyete göre yer değiştirme becerilerinde anlamlı bir farklılık göstermezken, nesne kontrol ve kaba motor becerilerinde kız çocuklarının daha iyi olduğu bulunmuştur (t(431)= -2.40, p< .05). Kırsal ve merkez olarak ele aldığımızda nesne kontrol, yer değiştirme ve kaba motor becerilerde merkez kesimde okuyan çocuklarda anlamlı farklılık görülmüştür (t(431)= 5,61, p< 0,001). Yaşlara göre incelediğimizde ise nesne kontrol ve kaba motor becerilerinde anlamlı bir farklılık bulunurken (F(2, 430)= 4,22, p<0,05), yer değiştirme becerilerinde bir farklılık görülmemiştir. Ebeveyn öğrenim durumunda; anne öğrenim durumu ele alındığında nesne kontrol ve kaba motorda bir farklılık bulunmazken, yer değiştirme becerilerinde lise mezunu annelerin çocukları anlamlı bir farklılıkla daha iyi olduğu ortaya çıkmıştır( F(2, 430)= 5,95, p<0,05). Baba öğrenim durumunda ise babası üniversite mezunu olan çocukların kaba motor, nesne kontrol ve yer değiştirme becerileri diğer çocuklara göre daha anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir(F(2, 430)= 22,35, p<0,05). Ebeveyn mesleği ele alındığında; anne mesleğinin bir önemi olmadığı, baba mesleğinde ise babası memur olan bireylerin yer değiştirme, nesne kontrol ve kaba motor becerilerinin daha yüksek olduğu sonucu bulunmuştur. (F(3, 429)= 5,20, p<0,05) In this study, some selected elementary school students' (7-9 years) basic motoric features were evaluated according to the TGMD-II test. A total of 433 children were used as subjects in the research, as being 199 boys and 234 girls. The selected children for the measurement were voluntarily contributed to the research. TGMD-II test with high reliability in measuring basic motor characteristics was used. Measurements were made to determine the basic motor development levels in relation to children's age, gender, parental education status and parental occupation, rural, central school learning. Normality test, as being primarily used neruininks-Oseretsky and the TGMD-II tests, was used for the measurement of children's basic motor development level. Having used normality test, displacement skills, object control skills, and BKMGT-2 total scores were analysed according to the variations of children's age, gender, parental education status and parental occupation, rural and central school education by one way analysis of variance (ANOVA). If the results of ANOVA was meaningful, if assumption on homogeneity of varians was found, Bonferroni test was performed. If assumption on homogeneity of varians was not found, Welch F test and after the process, Games-Howell test was used. Significance level was p <.05 in all statistical analyzes. According to the results of this study, displacement skills didn't show a significant difference between genders; female children were better at object control and gross motor skills (t(431)= -2.40, p<.05). When variations of rural and central school education was considered, central school educated children showed a significant difference for displacement skills and gross motor skills (t(431)= 5.61, p<.001). When different ages were considered, although there was a substantial difference for object control and gross motor skills (F(2, 430)= 4.22, p<.05), there was not a difference for displacement skills. For parental education status, when considered mother's education status, there was not a difference between object control and gross motor skills, children who have high school graduated mothers showed a significant difference as being better at displacement skills F(2, 430)= 5.95, p< .05). In the case of father's education, object control and displacement skills were found to be more significant for children whose father has a university degree, compared to other children (F(2,430)= 22.35, p< .05). When the parental occupation was considered, whereas the mother's profession was not important, children whose father is civil servant had a higher results for object control and gross motor skills (F(3, 429)= 5.20, p<.05).